Robert Klåvus

Berättelser kan göra oss medmänskliga

Sveriges tuffaste jobb

Sveriges tuffaste jobb.

Det är att vara lärare. Jag jobbar inte som lärare själv längre men har gjort. Och jag kan säga att vara lärare i dagens skola är ett arbete för en supermänniska, med alla krav som ställs.

Och jag läser om arbetstiden.

http://www.dn.se/debatt/vi-kraver-att-fa-bestamma-over-lararnas-arbetstider-1.1061038

Ja, jag skulle kunna se fördelar med en fyrtiotimmars arbetsvecka – med flextid i den. Dock är problemet med läraryrket i förhållande till andra är att du sällan kan ta bort tid. Ska du kompa ut tid för t.ex. kvällsarbete kan du inte göra det. Det jag ser i en fyrtiotimmars arbetsvecka är möjligheter men även svårigheter. Det måste finnas ett mer finstämt instrument, där du då kan ha förlängd ledighet på sommaren som ex.

Men samtidigt måst då den administrativa tiden för lärare minska. Den har ökat drastiskt de senaste tjugo åren, vilket påverkar elevtiden – den tid som faktiskt betyder mycket på andra arbetsplatser – de där spontana mötena. I skolan är det möten i korridoren t.ex. Men många gånger möter elever lärare som inte har tid, för det finns hela tiden annat som stressar.

Istället för att den där viktiga tiden finns måste läraren administrera frånvaro, IUP med allt längre omdömen, rättningar, uppdrag som skolan ger s.k. förtroendeuppdrag, svara på mejl, föräldrarkontakter osv. Det är precis som på en vanlig arbetsplats men till det ska du ha din undervisningstid och planeringstid. Sedan ska man försöka ha rast och lunch och pusta lite.

Det faller på sin egen orimlighet att t.o.m. ha en fyrtiotimmars arbetsvecka. Sedan kan den psykosociala miljön många gånger vara under all kritik, vilket påverkar synen på utvecklingsmöjligheterna inom skolan.

För mig är det viktigare att prata om läraryrkets status. En stor skillnad för den svenska skolan är att höja statusen på yrket och ett av sätten är lönen. Jag pratar inte hundralappar.

Ett annat sätt är att ta in andra kompetenser inom skolan, som socionomer  och beteendevetare. Det skapar arbetsro och lyfter bort en del av det tunga arbetet från lärare. Se www.idasidan.se och vad är IDA?

Ett tredje sätt är att ha bättre skolledare. Det är intressant att det är skolledare som skrivit artikeln. Men jag kan se att den största skillnaden på en skola är just ledarskapet.

Bra ledare = bra skola

Nu har jag arbetat inom IDA ( www.idasidan.se och klicka på vad är IDA? ) och den enskilt största faktorn för utveckling inom skolan är ledarskapet. De som är ledare måste även gå till sig själva, även om de har en poäng i arbetstiden och diskussionen runt den. För jag tror inte det handlar så mycket om arbetstiden utan mer om ledarskapet och hur de styr i innehållet för vardagen. Många lärare arbetar mer än fyrtio timmar idag och då är det just mer till innehållet vi ska se och där kommer ledarskapet in.

För ledarskapet är i många fall en bristvara. Många ledare ser bara till det vardagliga istället för att jobba målinriktat, skapa förståelse och konkretisera en vision för sin verksamhet. De ledare som har en bra vision, tydliga mål, lyhört ledarskap och förmågan att vara närvarande i verksamheten – det är de som lyckas. Oavsett arbetstid. Det är bra att diskussion förs men det är mer än tiden som är viktig, det är innehållet. Då klarar vi Sveriges tuffaste jobb.

Annonser

4 comments on “Sveriges tuffaste jobb

  1. Jacob, Gotland
    mars 15, 2010

    Självklart jobbar många mer än 40 timmar idag Lärare har 45 timmars arbetsvecka enligt sitt eget avtal. Något annat vore ju skandal.Du har flera intressanta aspekter men vidrör inte det uppenbara är det lika lång förberedelse tid oavsett ämne man undervisar. Min slutsats är att så inte är fallet
    Ha de
    JW

    • tioockendroppe
      mars 15, 2010

      Ja, med förtroendetiden är det 45 timmar, och ibland mer ( och mindre ).
      Det är bra att du tar upp förberedelsetid. Nej, den är både individuell utifrån ämne och enskild lärare. Men alla lärare har förberedelse och efterarbete, vilket inte alltid är rättning.
      Men arbetstidens innehåll har förändrats rejält sista åren, där lärare lägger alldeles för mycket tid på administration, vilket påverkar undervisningen. Det finns en undersökning på detta ( minns inte på rak arm var den finns ). Och där måste vi någonstans börja diskutera, vad är lärarens uppgift i skolan.
      Och där spelar ledarskapet en viktig roll, hur de ser på läraren.

  2. michaeleriksson
    mars 15, 2010

    Mycket bra och interessant läsning.

    En punkt där mina erfarenheter från andra områden (jag är inte lärare) innehåller en viktig principiell skillnad, som jag tror gäller för skolor också: Utsagan

    Bra ledare = bra X

    är inte riktig. Däremot gäller den liknande utsagan

    Dålig ledare -> dålig X

    nästan utan undantag.

    • tioockendroppe
      mars 15, 2010

      Tack! Och jag kan säga att din reflektion är intressant om vad ledarskap kan leda till – och det är just den verkligheten skolan skulle behöva diskutera.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: