Robert Klåvus

Berättelser kan göra oss medmänskliga

Den enda som hindrar dig från att uppfylla din dröm är du

När blir drömmar stress – när glömmer du glädjen i det du gör och istället känner du kraven?

Bra fråga.

Själv har jag jobbat i snart femton år med drömmar. Läser intervjun med Dogge och framtidsdrömmar. Hur uppnår vi våra drömmar?

http://www.dn.se/insidan/hogt-pris-bade-for-slappa-killar-och-duktiga-tjejer-1.1058206

http://www.dn.se/insidan/de-maste-lita-pa-sina-drommar-1.1061213

http://www.dn.se/insidan/barnlakaren-dags-att-uppmarksamma-killarna-1.1061202

Jag har arbetat med Appreciative Inquiry i femton år. Vi har valt att kalla det AIDA, jag och Erik Johansson. En del av det arbetet är att våga ha drömmar – som blir till mål – och våga följa det. Alla människor behöver nämligen drömmar, om vi så är tio eller sjuttiofem, oavsett bakgrund.

Vi hade en grupp med elever som fick oss att tänka efter för över tio år sedan. Av femtiotre elever var det sju som hade riktiga framtidsdrömmar. Det skrämde oss och fick oss att jobba ännu mer med drömmar.

För en Tom Bradley har sagt:

Den enda som hindrar dig från att uppfylla din dröm är du.

Och det är delvis sant, för det är också din omgivning som kan krossa dina drömmar.

Jag lyssnade till Andreas Johnsson förra veckan – han som sjöng i melodifestivalen. Om han var en vinnarskalle. Och han sade ungefär:

” Vinnarskalle, ja. Det är alltid samma revanschlusta som driver en att visa alla som sagt att du blir aldrig någonting, som skrattar lite bakom ryggen. ”

Det han menar, är alla dessa som vill krossa dina drömmar.

Jantelagens företrädare.

Och mycket av drömmar är glädje och det kan försvinna på många sätt, bl.a. av de du har omkring dig.

Tomas Fogdö sade en sak för länge sedan som jag ofta har med mig:

Ta rygg på de positiva.

Se på mig, jag har sen tonåren drömt om att skrivandet är mitt yrke. Idag driver jag en tidning, skriver blogg och annat och dessutom är jag vägledare inom ett kulturteam. Mitt jobb är skrivande.

Jag hade aldrig varit där utan drömmar. Sen kanske jag inte är den store författaren men det spelar ingen roll. Jag får ägna mig åt det som faktiskt betyder mest – skrivande och ge andra människor möjligheter i sin vardag – det som är Appreciative Inquiry.

Att förändra människors drömmar, att förändra samhället.

Och jag har fortfarande ouppfyllda drömmar. Ouppnådda.

Och de förändras hela tiden.

I och med att jag förändras som människa, förändras även drömmar.

Sen kan man undra när drömmar går över i prestationsångest?

Jag tror det är när du glömmer bort glädjen, den riktiga orsaken till varför du gör någonting. Det kan ha varit att du startade företaget, att du pluggar som tusan för att nå in på någonting, att du som arbetar inom musik, politik, skrivande, idrott glömmer glädjen.

När glädje övergår mer till prestation, då kommer stress. Så har det varit för mig. När jag känner oket som läggs på mina axlar, då kommer stressen.

Vad är då alternativet?

Att strunta i allt? Nej, för det ger dig ännu mer stress och du undrar, varför gav du upp din dröm?

Det finns många vägar till drömmen, precis som det är många vägar som leder till Rom.

Kommentera

