Robert Klåvus

Berättelser kan göra oss medmänskliga

Kunskap – gemensamma omdömen

Att lärare bedömer attityder och tar in i omdömen/betyg är väl ingenting nytt. Det har förekommit i alla tider. Därmed missar vi hur barnet ligger till ämnesmässigt, i alla fall delvis.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/uppforande-gar-fore-kunskaper_4354021.svd

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6704099.ab

Jag minns hur jag lyckades få ett bra betyg i matte, när en av mina vänner inte fick det. Han var way over mig i logiskt tänkande och löste de mest kluriga mattetal. Men, läraren tyckte inte om honom. Han ifrågasatte hennes metoder och hittade andra lösningar. Han hittade alltid rätt lösningar men fick inte full pott, för det var inte den ” riktiga ” vägen.

Det var inte tillåtet.

Så attityder är ingenting nytt.

Jag mötte två pojkar som befann sig i liten grupp i matte för några månader sedan. Problemet var att läraren inte kunde hantera deras oro och irritation men det kan bero på att dessa låg långt, långt fram i just matematik men fick jobba på en klart lägre nivå. Till slut ändrades detta.  Man såg ett tag till deras attityd, inte kunskap. Så mycket har inte förändrats över alla dessa år.

Det som ibland kan vara särskilt spännande är dock att en hel del lärare inte kan hur själva omdömena ska sättas. För några år sedan hade vi en diskussion på en skola och drog in skolverket i debatten – en förfrågan. Det visade sig att väldigt många lärare hade fel i frågan om hur man ska sätta omdömen. Ja, förutsatt att skolverket nu hade tolkat saken rätt.

Det andra stora problemet är att det inte finns gemensamma mallar för hur man skriver omdömen. Det finns rekommendationer men om nu skolverket ska vara övervakande myndighet då borde de ta fram en form som fungerar för olika stadier. Då slipper vi dessa eviga diskussioner om hur bra omdömen skrivs. Det är lätt att kritisera när man själv inte vågar ta tag i frågan utan enbart ger riktlinjer.
Det är på ett vis att frånsäga sig ansvaret och alltid ha ryggen fri.

Så länge lärare är ensamarbetare ute i verksamheter som kräver samarbete – då kommer det här leva kvar. Vi måste mer och mer prata om ledarskap för lärare – där ledarskap bl.a. innebär samarbete och öppenhet. Ju mer man arbetar i arbetslag och kunskap går hand i hand med värdegrundsarbetet, då kan man utveckla även dessa skriftliga omdömen som är kopplade till kunskap. Det här är på gång på många skolor men det är lång väg att vandra. Dessutom ser jag IDA som en möjlig väg, där beteendevetare och socionomer arbetar med just med dessa sina bitar och läraren arbetar mer koncentrerat på att lära matte, svenska, engelska och andra ämnen. Dock, glöm inte att läraren är en viktig förebild – även socialt och som mentor.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: