Robert Klåvus

Berättelser kan göra oss medmänskliga

Vissa saker går över gränser

Trots att det är vår fantasi som skapat vårt liv på jorden, är det bristen på densamma som kan ta död på oss. Jag är fascinerad av det ” krig ” som pågår om påståenden hur vi förändrar, eller inte, vår värld och då vårt klimat.

http://www.dn.se/nyheter/varlden/fn-backar-klimatpanel-ses-over-1.1052963

http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/stulna-mejl-skakar-om-klimatforskare-1.1013064

Jag förstår inte människor som inte tror att en ökning av från 1,2 miljarder människor till snart 7 miljarder på hundra år, inte förändrar villkoren för vårt liv? Dessutom har vår energikonsumtion ökat enormt och energi måste uppstå någonstans – och eftersom mycket av detta är fossila bränslen, ökar påfrestningarna på vår planet.

Vi har under en kort period av hundra år förändrat förutsättningar för liv, förutsättningar som blir svåra att återställa på lika kort tid.

Allt det här handlar om vår brist att koppla fakta, fantasi och se längre än tre generationer. För om vi fortsätter ha samma befolkningsökning, de ökande behoven, länders vilja att hinna ifatt och att man då tar genvägar – då kan man fundera över det som vi faktiskt inte kan se – tre generationer bort. Mina barnbarnsbarn och deras vuxna liv.

Människor som nu har fått vatten på sin kvarn, som ser eller påstår att människor inom FN:s klimatpanel fuskat med siffror, skriker högt att vi inte alls behöver lyssna till det här. Det är tur att någon/några är så säkra på sin sak. Jag undrar ibland hur tajmat vissa utspel och  ” avslöjanden ” är i förhållande till försök att påverka klimatet och vår miljö. Är jag konspiratorisk?

Som tur var för dem behöver de inte leva med konsekvenser, eftersom varken de eller jag kommer att få uppleva vem som hade rätt.

Men för mig brister det i logiken när man inte tror att alla dessa bilar inte skulle påverka klimatet, att fabriker som släpper ut avgaser och dumpar avfall inte skulle påverka både klimat och miljö; utan mycket är naturliga orsaker.

Jag skulle vilja se vad som hände om vi i ett år förbjöd bilar och deras avgaser, fabrikers utsläpp, vi skulle bli mer vegetariska och inte vara beroende av kött ( ja, jag vet att det här är en utopi, det är ett tankeexperiment och jag skulle lida av att inte äta kött ) och sedan hur det här skulle påverka miljön. Skulle det ha effekt? Ja, jag tror nog det. Och att då sen säga att det är naturliga orsaker som orsakar global uppvärmning. Ja, det skulle bli svårt att argumentera då.

Det finns vissa saker som går över gränser och det här är en. Att värna om att det till slut finns en drägligt liv, som är med god kvalité är viktigt – kanske den viktigaste frågan vi har. För det får inte vara mammon och all about the money som styr – för det är det kortsiktiga giriga tänkandet som leder till katastrof, i värsta fall. Jag tror dock att vi är så kloka att vi till slut förstår men frågan är hur långt det måste gå och hur lång tid det tar innan vi vrider tillbaka till en dräglig miljö.


One comment on “Vissa saker går över gränser

  1. kalle
    februari 26, 2010

    Har det funnits andra perioder i jordens historia som varit betydligt varmare än den vi har nu utan bilar?

Kommentera

