Robert Klåvus

Berättelser kan göra oss medmänskliga

Hur sårbar är infrastrukturen?

Hur sårbar infrastruktur har vi?

http://www.dn.se/nyheter/sverige/sj-tagtrafik-installda-tag-forseningar-banverket-1.1049929

http://www.dn.se/ekonomi/teknik/tagtrafiken-kan-raddas-med-teknik-fran-vindkraften-1.1049789

Från början kunde man väl le lite åt SJ, SL och andra kommunikationer som inte fungerade men nu är det ett samhällsproblem. Det här är ett problem, om det fortsätter, som ligger på regeringsnivå.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/trafikkaos-i-grannlanderna_4308831.svd

Det kanske det redan gör.

För mig handlar det här om hur illa förberedda vi är på att vi faktiskt lever i ett klimat som kan ge extrema väderförhållanden. Som jag skrev tidigare, så kan man fundera över mängderna av nederbörd. För de senaste vintrarna har det kommit i form av regn många gånger men det har varit mycket nederbörd.

Infrastrukturen är av vikt att den fungerar. Det är så att det här handlar om stora pengar, i förlorad arbetsinkomst och tillika förluster för vissa företag.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/fast-i-ett-fruset-pendeltag-da-kan-du-bli-av-med-lonen_4308997.svd

Sedan kan man fundera på vikten av kollektivtrafiken.

Under många år har vi hört att människor borde ställa bilen, för miljöns skull. Och det är ju bra. Vi har pratat om att åka tåg är det miljövänligaste alternativet och man har genom kampanjer försökt få människor till SJ. Det har delvis lyckats. Det blir lite dålig marknadsföring nu när det visar sig att reklamen inte håller. Men det är faktiskt inte så att det här egentligen borde vara en så stor chock. SJ har haft problem i många år.

Om det beror på underdimensionerat med spår och dåligt underhåll och om det är sant det SJ:s VD säger att vi är näst sämst i Europa på underhåll, har både den här och förra regeringen ett stort ansvar för vad som händer.

Det är ju inte så att det händer över en natt.

Idag pågår ett stort bygge i Stockholm. Varför inte göra en satsning på det, så att det blir snabbare klart? Mycket av trafiken i hela mellansverige påverkas av det som händer i Stockholm och det borde vara regeringens ansvar att se över den utbyggnaden och snabba på.

http://www.dn.se/nyheter/sverige/reinfeldt-missnojd-med-vinterkrisen-1.1049896

Sedan kan man ju fundera på varför man inte köper tåg som är anpassade efter extrema förhållanden? Det är på något vis som om vi svenskar vant oss vid tanken på milda vintrar. Jag med. Men samtidigt måste ett företag och en stat planera för det som faktiskt är möjligt att det händer. En riktig vinter. Det går inte att skylla ifrån sig och lägga ansvar på varandra.

Det är som jag hörde att man flyttat gränsen för mycket snö norrut och det är därför byggnormer ändrats söderut. Därav ras för hallar. Det måste någon tagit beslut på.

Nej, det är är någonting som faktiskt kommer att kunna bli en valfråga som det ser ut nu och jag tror att ALLA ansvariga bör ta sig en funderare på vilket ansvar de har. För så här sårbar bör inte infrastrukturen vara i ett land som slår sig för bröstet och säger att vi är bäst i klassen.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: