Robert Klåvus

Berättelser kan göra oss medmänskliga

Rädslan för motsättningar

Barn och ungdomar ser världen mer i svart och vitt. Och det är det som skolvärlden ser i sina försök att begränsa hetsen inför valet.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/skolor-stanger-partierna-ute_4289507.svd

När jag arbetade som lärare och vi skulle diskutera regler, var elever alltid mycket hårdare än vuxna. Lite överdrivet kan man säga att det nästan var fängelse för att man störde i klassrummet – jag överdriver men för att man ska förstå hur hårda elever kan vara vid den typen av diskussioner.

Jag minns också den hets som fanns på sjuttiotalet mellan socialdemokraternas och moderaternas ungdomsförbund när det var dags för val. Det var nästan hatiskt och hetsen mot Palme var enorm.

Och nu är det rädslan för att SD ska göra sin röst hörd, rädslan för motsättningar innanför skolans väggar. Det är samma rädsla som ger SD utrymme i vardagspolitiken – d.v.s. istället för att visa vad de står för och på så vis argumentera emot, föredrar man tystnaden och tystnaden ger uppmärksamhet.

Jag kan till viss del förstå det i skolan, när jag minns den hets som var runt moderater och socialdemokrater och de hårda ord som föll då.

Jag läser läraren Nina Kaltialas inlägg och får nästan rysningar.

http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/ska-inte-skolan-vara-en-fredad-zon_4291077.svd

För hon har så rätt i att vi skapar osynliga förskjutningar i synsätt och glömmer bort det medmänskliga. Dessa förskjutningar i acceptans som skapar en hårdare värld, där vi segregerar människor. Du är bättre, du är sämre – och historians vingslag kommer till mig. Jag får kalla rysningar.

För barn och ungdomars värld är svart eller vit. Det är antingen rätt eller fel och att då skapa forum på skolor, är att skapa slagfält som man inte kan kontrollera. Det kommer enbart gynna de som vill visa att vi som påstås vara extrema inte är de som är våldsamma.

Det kan bli verkligt fel.

Men samtidigt är det här någonting som man måste prata inom skolans väggar om.

Skolan måste lära elever att kritiskt granska. Skolan, precis som övriga Sverige och politiska partier, kan inte blunda för den här frågan. Utgångspunkten måste ändå vara yttrandefriheten som råder, där det finns klara gränser vad gäller vad man får säga eller inte.

Att inte låta yttrandefriheten gälla är som att stormkoka med locket på och ovanför locket är det lugnt men under ytan jäser någonting.

Visa istället upp att humanism, gemenskap över gränser, tolerans, inkludering och medmänsklighet är den rätta vägen istället för rasism, utanförskap och våld. Det är som någon elev enkelt förklarade en gång, vi är av samma kött och blod. Visst, det är väldigt enkelt men ibland är det enkelheten som förklarar bäst.

Annonser

4 comments on “Rädslan för motsättningar

  1. JP
    februari 19, 2010

    OM inte SD får komma in på skolor, då ska heller inte Vänsterpartiet få komma in. Deras ideologi är kommunismen, som i Sovjet dödade drygt 50 miljoner människor totalt sett, Kina drygt 70 miljoner, Nordkorea nästan 1 miljon, Kambodja 2 miljoner, osv, osv. Inte heller Sossarna ska få gå ut på skolor: under 30 talet ansåg Per Albin Hansson att Hitler och Mussolini var ”goda förebilder för sina folk” – och han berömde Mussolini för att det italienska samhället rörde sig som ”en man”. Skolorna bör även förbjuda samtliga religiösa samfund, men i synnerhet islam/muslimer, då dessa stenar homosexuella till döds.

    • tioockendroppe
      februari 19, 2010

      Vi kan aldrig acceptera i svensk skola det som går emot värdegrunden i läroplanen. Det finns väldigt tydligt i yttrandefriheten vad vi får uttrycka och inte. Men det är samtidigt viktigt att lära barn och ungdomar att kritiskt granska alla som kullkastar de demokratiska principer som finns. Därför är humanism, medmänsklighet, inkludering viktiga punkter för att motverka alla typer av ideologier eller tankesätt som vill skapa utanförskap.

      • Henrik
        februari 19, 2010

        Jag är ledsen, men du har helt enkelt fel. Grundlagarna är överordnade all skolförordning. I principkrockar dem emellan, är yttrandefriheten klart och tydligt prioriterad. Det kan man gilla, eller inte, men man måste rätta sig efter grundlagarna. Gillar man det inte, är man naturligtvis i full rätt att försöka ändra grundlagarna, men inte att strunta i dem.

      • tioockendroppe
        februari 19, 2010

        Jag vet att yttrandefrihet går före, jag var nog otydlig där. Det jag menar är att skolan har en värdegrund att arbeta med, där det gäller att vara källkritiskt granskande och utgå från demokratiska principer. Där står bl.a. … skolan skall utformas i överensstämmande med grundläggande demokratiska värderingar och att var och en som verkar inom skolan skall främja aktningen för varje människas egenvärde och respekten för vår gemensamma skolmiljö ( skollagen 1 kap. 2 par )

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: