Robert Klåvus

Berättelser kan göra oss medmänskliga

Tänk – Björn Ranelid i OS mot Paulo Coehlo

Pierre de Coubertin hade en ideal bild av att kropp och själ hänger ihop. Det var utifrån bl.a. det grekiska idealet. Det sker ibland renässanser av de antika idealen och i slutet av artonhundratalet fanns en liten sådan.

De Coubertin inspirerades att starta de olympiska spelen, och då var det inte enbart de fysiska utan även det intellektuella med. Senare vann han själv ett guld i litteratur, när han tävlade under pseudonym.

Idag är det mer hårda fakta, sekunder och tiondelar som gäller. Man kan säga att det är del av vårt eget tidsarv som visas upp vid spelen, och samtidigt försöker man leva kvar vid de gamla idealen av ära och fair play.

Och så kommer wada med utspelet att trettio idrottare testats positivt inför OS men lämnar inte ut namn.

http://www.dn.se/sport/os-vancouver/trettio-dopade-stoppade-fran-os-1.1043083

http://www.aftonbladet.se/sportbladet/vintersport/article6588287.ab

Det lämnar ALLA som tänkt skyldiga. Då måste man faktiskt ta sitt ansvar, meddela aktiva och lämna ut namnen – allt för att skapa bra förutsättningar för att spelen kan börja utan spekulation.

Hur går det för Sverige då?

http://www.dn.se/sport/os-vancouver/helena-jonsson-jag-kanner-ingen-press-1.1043869

Det är intressant att se experter spekulera. Jag har ju själv börjat, jag med. Det är intressant att Sverige faktiskt har börjat ta större plats igen, sedan Östblockets fall. Jag tror det handlar om att gruppen kan ge varandra push framåt.

Det är som Anja sade, att komma till OS-byn och inspireras av andra idrottsmän och kvinnor, det är det som ger den där extra kraften. Det är enbart de extrema idrottarna som faktiskt kan förstå hur det är att flytta gränser – mentala och fysiska barriärer som kan verka omöjliga. När de möter likasinnade, får de inspiration.

Om jag ska spekulera tror jag det blir över tio medaljer. Vi har självklara kandidater i  skidskyttar och skidåkare. Men sedan tror jag alltid på skrällar. I alla dessa skicross, snowboard och annat finns det utrymme för skrällar och det brukar alltid blå någon överraskning. Go Sverige, säger jag.

I det stora är självklart några saker mer intressanta.

http://www.svd.se/sportspel/nyheter/paradis-for-sushifralsta-spackhuggare_4190195.svd

Tyvärr Tre Kronor, ni har nog passerat bäst före datum. Det blir en kamp mellan Canada och Ryssland den här gången, med Tjeckien och Sverige som outsiders. Jag tror Bengt-Åke gör både Bengans ( handboll ) och Lagerbäcks misstag, att lita på det gamla lite för länge.

Sedan har vi Northugg som jag tror kan bli OS-kung. Lindsey Vonn kan bli drottning men där är det lite mer osäkert.

Sen hade det varit kul med litteratur och skrivande som OS-gren. Tänk er Björn Ranelid mot Paulo Coelho och Joyce Carol Oates. Det vore en kamp.

Kommentera

