Robert Klåvus

Berättelser kan göra oss medmänskliga

Idrott är en lek – idrott är pengar

Nu är det dags för OS.

När jag var liten var jag en riktig statistikbitare och jag kunde resultat och tabellplaceringar. Numer följer jag rätt bra men njuter mer av upplevelsen och känslan i en prestation. Idag inser man mer hur mycket arbete det ligger bakom varje seger eller deltagande. Timmar av saker man försakat men samtidigt vunnit genom sin idrott.

Men som vanligt kommer den negativa sidan. Dopning. När jag ser vissa idrottare som är totalt överlägsna, känner jag en liten smak av någonting annat.

http://www.dn.se/sport/os-vancouver/dopningsfritt-i-vancouver-1.1042849

Jag har sedan jag såg Ben Johnson trumma hem ett guld, känt en viss varningsflagg komma till mig när det finns någonting som är så överlägset att det får mig fundera. Det kan vara sprintlöpare som krossar rekord, skidåkare som åker ifrån alla eller de som lyfter osannolika vikter.

Doping är ett gissel som hänger samman med idrott, speciellt sedan det kom in pengar i bilder. Det finns de som tjänar pengar på preparat, de som tjänar pengar på att någon vinner. Vi pratar miljoner. Det är ett sätt ut ur fattigdom, precis som vissa som har studier. Det är ett sätt att skapa sig en framtid om du inte åker dit och jag tror att dessa rättfärdigar det med att det är deras enda chans till ett drägligt liv eller att bli miljonär.

Dopning är inte fair play. Idag tror jag idrotten har närmat idealet, om man jämför kampen mellan kommunismen och amerikanismen under sjuttio och åttiotalet. Jag tror inte någon sida var speciellt ren då, för där stod ideologier mot varandra och vinsten var viktig.

Men jag tror inte jag kommer sitta och titta på OS med de ögonen.

Jag njuter av att se duktiga män och kvinnor som tävlar mot varandra och klockan, och känner den där pulsen när det blir spännande; och den där irritationen om det inte går bra i lagsporter, då blir jag coachen i soffan.

Idrott är alltid en lek för mig – det är när det blir alltför mycket allvar den stänger dörrar istället för öppnar. OS-tanken ska vara ett sätt att ta bort murar och gränser, precis som vi hoppas det ska vara i verkliga livet.

Kommentera

Information

This entry was posted on februari 10, 2010 by in Funderingar and tagged , , , .
