Robert Klåvus

Berättelser kan göra oss medmänskliga

Veckan som gått – citius, altius, fortius.

Ibland finns det dem som undrar var tiden tar vägen?

Tid är väl konstant, eller? Tiden går långsamt när man har tråkigt och snabbt när man har kul. Jag åt en trevlig lunch i veckan, som tog två timmar. Då var sällskapet intressant och trevligt.

Och den här veckan var som alla andra veckor, den gick fort.

Jag har fastnat i Komrevolutionens tankar. Jag fick frågan om just komrevolutionen, vad är det? Det är en fas i människans utveckling som pågått för fullt sedan slutet av 1990-talet.
Samhället håller på att förändras från industrisamhälle till ett kommunikationssamhälle. Vi lever i en slags uppkopplad verkligt overklig värld där vi kan skifta världar precis som vi vill. Det är ett skifte som, precis som industriella revolutionen och tidigare den agrala revolutionen, påverkar våra liv markant.

Jag tycker det är intressant med alla dessa diskussioner om Internet, sociala medier, FRA, övervakning och mycket, mycket annat som är kopplat till det här. Det här är det störst skiftet sen industriella revolutionen. Och därför tror jag att debatten om vad som är våra rättigheter eller begränsningar är oerhört viktig. I mitt fall kommer rättigheter framför begränsningar – precis som t.ex. FN:s deklaration om mänskliga rättigheter trycker på. Vars och ens rätt.

Haiti – Dantes Inferno

Sen har vi Haiti, där media tystnat en aning men katastrofen inte är mindre för det. Såg nu att G7-länderna skriver av skulderna men det viktigaste är ändå hur världsbanken agerar, eftersom de går i ledbanden på USA.

http://www.dn.se/nyheter/varlden/g7-stryker-haitis-skulder-1.1040775

Men det som imponerar är dessa tysta hjältar som gör alla dessa insatser som räddar liv, som försöker göra tältlägren uthärdliga och som försöker lotsa in i en vardag.

Skolan – alltid hett

Igår drog en liten skoldebatt igång igen.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/s-tror-pa-unga-hjalplarare_4222383.svd

Jag säger bara, att ni som vill läsa om skolutveckling, läs mina tidigare krönikor där jag nämner IDA. Gå in på www.idasidan.se och läs under vad är Idaprojektet, där finns en slutrapport för projektet som är grunden för att IDA idag kan fortsätta driva skolutveckling och ge ökad måluppfyllelse.

OS – citius, altius, fortius.

http://www.expressen.se/sport/os2010/ishockey/1.1872642/foppa-missnojd-med-formen-infor-os

Hur många medaljer ska vi ta? Idrott är för mig en utmaning, där människor bygger upp drömmar om att nå ett mål. I drömmarna finns ett enormt slit. Jag såg det underbara reportaget om Bradbury från Australien som vann Short Track i ett OS. Du måste också ha tur. Det är som i allting – tur, tajming och talang – det är det som ger dig ditt skyltfönster för världen.

http://www.svd.se/sportspel/nyheter/overlagsen-jonsson-i-os-genrepet_4222371.svd

Det känns lovande. Jag läste att samtliga tyckare tror på över tio medaljer. Jag kommer ihåg en gång när man blev glad för ett brons av Benny Södergren på femmilen, efter ett torftigt OS. Tider förändras. Nu spurtar Jönsson ifrån och vinner med hundra meter.

Det enda som bekymrar är finnar och ryssars syn på dopning. Där finns inte en tanke på fair play och sportsanda. Jag hoppas vi slipper skandaler.

Och att Foppa inte har ont i foten, handen, revbenet…Enligt alla förståsigpåare är hockey störst – i alla länder utom Norge.

http://www.dn.se/sport/ishockey/lundqvist-mot-os-formen-1.1040827

Melodifestivalen – slätstruket

Det måste varit den sämsta delfinal som varit genom alla tider igår.

http://www.svd.se/kulturnoje/nyheter/splittrad-borjan-av-melodifestivalen_4220099.svd

http://www.dn.se/kultur-noje/nyheter/nu-borjar-melodifesten-1.1040706

http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/melodifestivalen2010/article6559033.ab

Den enda gången det blev kul var när Dolph gör sitt nummer i klassisk Las Vegas stil. I övrigt, ingenting. Jag hoppas det här inte är nivån för årets artister och låtar. Det kändes lite som en KENT-låt jag hörde på Skavlan – den kom aldrig igång utan hela tiden slätstruket och ointressant. Ja, jag kommer inte ihåg vad låten heter…och igår var det tydligen Eskilstuna-inspiration.

Så, sen hade vi alla dessa underbara möten som livet består av och som inte är på tidningssidornas rubriker – det som faktiskt gör livet värt. För det finns en väldig massa fantastiskt möten du gör varje dag. Jag brukar säga till människor, räkna alla möten du har på en dag ( även över internet ) och förstå hur viktig du är.

One comment on “Veckan som gått – citius, altius, fortius.

  1. kajakrille
    februari 8, 2010

    haiti. Det är verkligen fruktansvärt. jag sänder en tanke till alla som drabbats.

Kommentera

