Robert Klåvus

Berättelser kan göra oss medmänskliga

Komrevolutionen – bloggossfären

Jag läser en kort text om att studerande vid universitet inte ska blogga politiskt.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/studenter-forbjuds-blogga-om-politik_4219009.svd

http://www.kvp.se/nyheter/1.1871522/studenter-i-lund-forbjuds-blogga-om-politik

Hmm, var går gränsen för en åsikt och politik? Jag är någon som har åsikter – som någon beskrev på en blogg, kanske är jag subjektivt narcissistiskt kanske? – och skulle då mitt ovetenskapliga tyckande vara mina åsikter eller politik? Jag ser inte riktigt var gränsen går.

Här kommer det igen om man läser kommentarer – ska vi skapa förutsättningar för var och en utifrån rättigheter eller begränsningar. Ja, det här är ett väldigt bra ex. Jag ser att en del vill ha begränsningar och jag tror inte de förstår vad det innebär för deras egen del.

För vad säger egentligen grundlagen – vad jag vet är yttrandefriheten den starkaste lagen i en demokrati. Utan den skulle vi inte kunna ha en demokrati och att då förbjuda studenter att ha ( politiska ) åsikter är väl lite väl hårddraget – för att inte säga emot grundlagen.

För det är väl också så att studentlivet uppmuntrar till kritiskt tänkande, källkritik och att analysera och dra egna slutsatser. Det blir som jag skrev igår om ordet dubbeltänk som som i 1984.

Och det visar än en gång – att de gemensamma nämnare, regler eller lagar som måste stiftas runt Internet måste utgå från var och en och vilka rättigheter vi har som människor. För annars tar du bort den enskildes röst och det är enbart Staten röst som är viktig.

Du begränsar den enskildes frihet ( liber ) och tar bort yttrandefriheten. Jag hoppas att ni kan se det samhället framför er och väljer rättigheter fram begränsningar. För begränsningar är inte heller samma sak som skyldigheter. Skyldigheter har vi alla som är medborgare i demokratiskt samhälle – men de går hand i hand med våra rättigheter.

Kommentera

