Robert Klåvus

Berättelser kan göra oss medmänskliga

IDA – framtidens skola

Jag läser att Jan Björklund vill återinföra lågstadieläraren. Nu gillar ju rubriksättare att synas, så jag tar ändå just det med en nypa salt.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/nu-aterinfors-lagstadielarare_4218505.svd

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/det-gynnar-inte-barnen_4218595.svd

http://www.aftonbladet.se/debatt/article6555053.ab

http://www.dn.se/nyheter/valet2010/lagstadielararen-ater-1.1040548

För ärligt, jag struntar nog i namnet och ser till innehållet.

I skolans värld finns det många utredningar och många visar vikten av att lägga en bra grund för inlärning vid låga åldrar. Åsikterna går isär om metoder, pedagogik och innehåll. Men alla är överens om att vi måste få bättre kunskaper och högre måluppfyllelse. Så därför är det bra att förslag läggs fram, för det leder alltid till diskussion.

Jag arbetar inom IDA. Det var tidigare ett projekt i Västerås stad och är från januari permanent. Det har haft som syfte att öka måluppfyllelse ( dvs kunskaper ) och öka attraktivitet för skolor i utsatta områden. Vi lyckades så bra, att det blev permanent och vi fortsätter nu arbetet på utvalda enheter.

Vi har under tre års tid dokumenterat över 200 insatser som haft som syfte att öka just måluppfyllelsen och skapa trygghet i skolan. Vi arbetar med tre ben – språk, familj och passion.

Språk är precis som det låter, även om matematiken ingår i språket – det är ju faktiskt ett eget språk. Där har det förekommit insatser som språkstudios, språkbad, lovskolor, tjejgrupper, killgrupper och ett otal andra insatser. Som sagt över tvåhundra insatser.

Familj innebär att idag arbetar socionomer och beteendevetare inom skolan – allt för att fånga upp elever med särskilt stora behov. Problemet är oftast inte så enkelt att det enbart handlar om inlärning utan även om sociala problem och motivation.

Passion – där jag är – arbetar vi med just kultur och passion. Många barn saknar drömmar och kan i dans, musik, idrott, drama och i mitt fall skrivande få ut mer av sin vardag och även höja sina kunskaper. Läs gärna Sveriges största skoltidning som jag driver www.idasidan.se

Vad vill jag säga i ett sånt här inlägg?

Att IDA har höjt måluppfyllelsen rejält på de enheter vi har varit. IDA har skapat bra till fantastiska lärmiljöer. IDA har tagit fram metoder, som skapar en tryggare skolmiljö och metoder som väsentligt höjt måluppfyllelsen.

Vi arbetar från förskolan till årskurs 9 och har hela tiden utvärderat arbetet, både internt och externt och samtliga siffror går åt samma håll. Uppåt.

I vissa fall rejält uppåt.

Därför, för mig är inte titel lågstadieläraren, så viktigt. Det är innehållet och hur vi tar oss fram till en bättre skola som är viktig. Så, alla skolpolitiker oavsett partitillhörighet ( för IDA har nämligen någonting unikt i ryggen, ett gemensamt stöd från alla politiska partier ), ni är välkomna att lyssna till vad vi har att berätta. Allt för att vi ska få en bättre och tryggare skola, en skola där vi ökar måluppfyllelsen och där elever kan känna att de faktiskt får leva ut sin passion.

För genom dessa redskap kan vi skapa en fantastisk skola.

Annonser

2 comments on “IDA – framtidens skola

  1. Jonas
    februari 6, 2010

    ”LUSTFULLT” Det ordet ger en olustkänsla. Eftersom eleverna ALDRIG tränas till att jobba ÄVEN om det tar emot(olust) så klarar dom inte studier i gymnasiet heller. Efter 10 år som lärare, har jag erfarit att tålamodet tryter så fort det INTE ÄR ROLIGT LÄNGRE. Och då lägger många av! Vi fick ett förslag från vår rektor att vi skulle undervisa med CLOWNNÄSOR på! Då insåg jag att Den svenska skolan är på väg mot katastrof.

    • tioockendroppe
      februari 6, 2010

      Jag själv har arbetat i över tjugo år i skolan – med allt från specialundervisning, klasslärare och ämne. Jag har drivit projekt ( AIDA ) och jobbat i ett nu i tre år ( IDA ). Det som är viktigt är att skolan består av många komponenter men det är en sak som man glömmer ibland och det är ledarskapet – bland lärare och rektorer. Med ett bra, positivt ledarskap i klassrummet, i korridoren och som rektor kan du förändra en skola.
      Jag kan hålla med dig i en punkt och det är att elever – ungdomar – kan ha ett sämre tålamod. Men det handlar om de vet vilka mål de arbetar mot – kortsiktigt eller långsiktigt – blir det mycket lättare också med tålamodet.
      Du är välkommen att se hur vi arbetar, IDA tillsammans med lärare på olika skolor.
      Ha en bra kväll R

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: