Robert Klåvus

Berättelser kan göra oss medmänskliga

Haiti – där människans olika ansikten möts

Igår läste jag om Carolas domedagsprofetia och än mer läste jag en hel del elaka kommentarer – och jag förundras över hur hårt man har rätt att gå åt någon som har en åsikt. Hur vissa bakom anonymitet kan håna. Men det visar människans olika ansikten. Jag kan säga att jag inte alls tror på det hon säger – väldigt långt ifrån –  men det är en åsikt av många och media vet att den säljer.

Det är som att alla vi som bloggar skulle hängas som första rubrik, speciellt om vi har  knasiga åsikter, som inte överensstämmer med den uppfattning som många har. För det finns de med ännu mer extrema åsikter än Carolas.

Men så är hon ju Sveriges mesta kändis som någon skrev och de säljer väl ett och annat lösnummer.

Det är viktigare att se till hur vardagen är för människor på Haiti.

Över 200 000 döda från officiellt håll och miljoner bostadslösa. Organisationer som hjälper, gör fantastiska insatser och andra som ser det som en möjlighet till människosmuggling. Det är människans olika ansikten.

http://www.svd.se/nyheter/utrikes/dodstalen-i-haiti-stiger_4213773.svd

http://www.dn.se/nyheter/varlden/dodstalen-i-haiti-stiger-1.1040034

http://www.dn.se/nyheter/varlden/detta-har-hant-skalvet-i-haiti-1.1028094

http://www.expressen.se/Nyheter/1.1870175/212-000-uppges-doda-i-jordskalvet-i-haiti

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6548118.ab

Det är en värld i kaos och enligt uppgifter den största enskilda katastrofen på den amerikanska kontinenten. Det är bara titta på bilder av enorma tältläger, skadade människor och se bristen på mat. Hur människor hjälper och andra ser till sitt eget behov.

Jag skrev igår om vikten av samordning runt nätet och cyberattacker. I backspegeln till den akuta vården av skadade, hemlösa och sjuka på Haiti kan man fundera på det internationella samfundets samordning.

Hur hjälporganisationer vill ha sitt skyltfönster, där deras egen marknadsföringsbyrå vill ge dem utrymme i media och på så sätt få mest donationer. Rätt eller fel? Jag vet inte men det är samtidigt det sätt de kan skapa resurser för att hjälpa.

För jag ser i alla dessa organisationer en humanistisk tanke och vilka insatser de gör i en värld som kan liknas Dantes inferno. Bakom namn som Läkare utan gränser och Röda korset finns många hjältar som enbart gör det de tror på. Jag tror dock att utifrån det här bör man fundera ännu längre vad gäller samordning. Det kommer fler katastrofer i samma omfattning med tanke på befolkningsexplosionen.

Mer bekymrad blir jag över det politiska spelet. Det handlar mer om makt och pengar. Det finns en intressesfär som ser till vinsten och dessa förhandlar just nu säkert om kontrakt för sjukvård och uppbyggnad. Lån till en fattig stat genom t.ex. Världsbanken och  som sedan ska försöka göra en uppbyggnad. Vi får hoppas att det inte blir samma experiment som en gång skedde på Haiti i början av 1900-talet och som delvis lämnade landet i extrem fattigdom.

Det här är ett åtagande över ett decennium, inte några korta veckor eller månader.

2 comments on “Haiti – där människans olika ansikten möts

  1. Agneta
    februari 5, 2010

    Robert – mycket finns att säga om Haiti. Bättre än att fokusera på tragiken (den är nästan inte hanterbar ens här hemifrån) är att se hur många; enskilda människor/företag/organisationer/myndigheter, sluter upp och försöker hjälpa. Så tycker åtminstone jag. Idag såg jag t ex på en restaurang att de hade satt en lapp i sin lilla ”dricks-bytta” på disken – där stod att dricksen som gästerna gav gick till Haiti. Medmänsklighet i vardagen!

    • tioockendroppe
      februari 5, 2010

      Ja, jag tycker också det är underbart att människor som vill göra någonting. Jag har några elever som ev. vill göra en stödgrej för en annan sak – efter reportaget har de funderat på att göra en konsert – det är engagemang.

Kommentera

