Robert Klåvus

Berättelser kan göra oss medmänskliga

Komrevolutionen – somliga vill ha friheten…

Jag är ibland fascinerad över människors naiva tro på vissa saker.

Som modeordet sociala medier och hur nätet är fritt. Att det skulle vara någorlunda tryggt. Jag läste artikeln på DN, om attacker som utförts mot företag och att det är organiserat.

http://www.dn.se/nyheter/sverige/vanligt-med-storskaliga-it-attacker-1.1039003

Vi läser om hur polisen slår till mot fildelare.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/fler-tillslag-att-vanta_4199609.svd

Det diskuteras  facebook, bloggar, twitter och annat som kommit och säkerheten runt detta. Osäkerheten kanske jag ska säga och med det menar jag den dåliga rättssäkerheten.

Vi lever i komrevolutionen och motsättningar blir allt mer uppenbara.

Jag har under några dagar varit på några möten där människor faktiskt inte förstår att under vissa förhållanden äger de själva inte sin information. Det är vuxna, det är människor som annars är otroligt medvetna men i det här inte förstår. Jag satt t.ex. med en kvinna och vi googlade hennes namn. Det kom upp massor med information om henne, och hon såg ärligt förvånad ut.

– Det hade jag ingen aning om, sade hon.

Nej, det tror jag.

Ibland tror jag att människor, när de ser vissa serier på teve, tror att det är fantasi. Att människor kan ta sig in i   – hacka – system. För om det  inte drabbat mig, är det inte möjligt tror jag en del tänker.

Det som är en lek för vissa, blir till ett krig för andra.

Det handlar om begränsningar eller rättigheter på nätet.

Och det hotar den frihet som nätet bör ha.

Lite är det som Machiavelli uttrycker det:

Friheten eftertraktas av två skäl:
somliga vill ha friheten för att få vara i fred,
andra vill ha friheten för att få förtrycka andra.

För mig är friheten så många saker.

Men mest är det nog en känsla av att jag är fri att göra val; friheten är strävan efter valfriheten.

Ska jag vara mer poetisk kanske det skulle bli:

Friheten är ensamrätten till ett val som är just då och där jag befinner mig, och ger mig rätten att försöka vara mig själv och definiera min egen lycka.

Så enkelt kan det även vara med just den här debatten. För det finns någonting som vi ibland glömmer i den debatten. Frihet söker vi för att uppnå en slags lycka ( tillfredsställelse ) över det val vi gör. Mina val som jag gör på nätet är även min sfär av omedvetna och medvetna handlingar och jag som användare ska känna mig trygg i min integritet.

Precis som i riktiga livet, utan skärm. Dessa val övervakas inte vid varje steg och det bör inte heller nätet göra.

Men, och det tycker jag också är viktigt, varje stat kan inte välja vilken väg de går. För då kommer vi till slut att ha ett system som lämnar mig till godtycke, beroende på var jag befinner mig på planeten. Precis som FRA, beroende vem som ser min information värderar den det och det blir ett godtycke – för en organisation är alltid individ.

Det skulle innebära att jag som medborgare i Cybervärlden lämnar avtryck på ett ställe som är lagligt men som är olagligt på ett annat. Nätet är ett globalt nätverk, där vi alla faktiskt är medborgare i samma land. Vi kan i realtid umgås över alla tidszoner, kulturer, ideologier och språk.

Då måste det måste finnas en likhet inför våra val vi gör, utan att för den skulle den egna integriteten kränks.

Därför bör processen utgå från individen och inte staten.

Om man tittar på FN;s deklaration om de mänskliga rättigheterna utgår dessa i mångt och mycket från individens rätt – var och en – och det är samma sak med friheten på nätet. Innan vi talar om begränsningar, bör vi tala om rättigheter.

2 comments on “Komrevolutionen – somliga vill ha friheten…

  1. Jan-Olof Flink
    februari 3, 2010

    Mjo… Så är det nog…
    Vissa politiker som i all välmening(?) sitter och hittar på lagar, den ena dummare än den andra, för att ”skydda” oss, de har egentligen ingen aning om vad som händer ute på nätet. Inte heller förstår de vad man egentligen måste skydda sig mot, eller att det finns folk som jobbar heltid just med att utvärdera hot och skydda t.ex. företagen mot dessa.

    För politikerna är internet bara en TV-kanal, och eftersom den inte sänder propagandakanalen så måste den stängas av.

    Mvh

    /J-O

    • tioockendroppe
      februari 3, 2010

      I min värld finns det så många lager av komrevolution som sker – användare, skapare, företagande, nationellt, internationellt – och allt sker i en gemensam värld – mer gemensam än någon annan värld vi tidigare haft. Tänk bara tanken, att du via översättning i dag kan få en knagglig men ändock översättning av nästan vilket språk du vill. Helt fantastiskt. Men det är viktigt att inte glömma den enskildes integritet.

Kommentera

