Robert Klåvus

Berättelser kan göra oss medmänskliga

Ja, se det snöar…SJ

Jag tycker synd om pendlare just nu. Jag känner folk som pendlar åt bägge håll – Stockholm/Västerås/Stockholm. Att vara beroende av SJ och deras service – som dessa inte kallar service.

http://vlt.se/nyheter/1.721696-livsfarlig-ledning-stoppade-tagen

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/stopp-i-pendeltagstrafiken_4184759.svd

http://www.dn.se/nyheter/sverige/inte-pa-180-ar-aldrig-over-noll-i-stockholm-1.1037320

http://www.dn.se/sthlm/extratag-i-sls-rusningstrafik-dras-in-1.1037226

Jag brukar ibland åka till Stockholm och det som slår mig är mängden människor som åker tåg – vilket är jättebra för miljön. Om det fanns ännu fler och bättre förbindelser skulle SJ kunna fördubbla sina inkomster och miljön vinna mångfalt.

Till deras försvar måste man ju ta ombyggnaden som sker i Stockholm just nu, där man försöker utöka kapaciteten. Men det går alldeles för långsam takt.

Det är väl några saker som förvånar mig att SJ inte vet om.

1. Att de faktiskt verkar genuint överraskade varje år att det blir vinter.

Som om det är en överraskning att det snöar, är kallt, skiftande väder. Och att man då bör ha en strategi som är tydlig mot kunder, d.v.s. resenärer.

2. Att man inte kan utöka kapacitet på sträckor där man vet att det finns många passagerare. Svaret där är väl att tågnätet är underdimensionerat i Stockholm. Men då måste regeringen se det som en möjlighet till sysselsättning under närmaste fem åren.

Vi lyssnar till debatt om bl.a. sysselsättning när partiledare drabbar samman och här finns ett problem som måste lösas. Utöka takten i byggnadsarbetet i Stockholm och det skulle minska arbetslösheten i byggsektorn drastiskt.

Men sedan att SJ måste bli med kundanpassat. Jag har ju hört det här från pendlare varje år. Jag måste säga att de jag mött som arbetar inom SJ är oerhört trevliga och serviceinriktade. Det är inte där problemet sitter utan högre upp, tror jag. Det handlar om att det måste in någon med friskt blod, visioner och en vilja att bli bäst – då kommer SJ vända trenden.

One comment on “Ja, se det snöar…SJ

  1. Jeppen
    februari 1, 2010

    Öh.. vänta nu, artikeln handlar om ett utav SL;s pendeltåg. Är det oxå SJ:s fel? Ungefär som att klaga på Busslink när Swebus inte håller tiderna. Borde vara straffbart att skriva om nåt man inte har den minsta aning om…

Kommentera

