Robert Klåvus

Berättelser kan göra oss medmänskliga

Star trek – en liten bit in i framtiden

Nya innovationer inom IT, data, sociala medier är någonting som vi får vänja oss vid.

http://www.svd.se/naringsliv/it/ipaden-kan-fora-in-e-boken-i-sverige_4167319.svd

http://www.svd.se/naringsliv/it/forsta-testpersonerna-imponerade_4165449.svd

http://www.dn.se/blogg/mediebloggen

Komrevolutionen, som började för ett tjugotal år sedan, är enbart i sin linda och vi kan inte i vår fantasi ens föreställa oss hur långt det här leder oss.

Titta på gamla Star Trek filmer för trettio år sedan. Den tekniken som de funderade på och använde som futuristisk, finns idag. Mobila sändare ( telefoner ), touchscreen, datorer, laservapen ( USA testade ett senast den här veckan ). Vi kan ännu inte säga till Scotty att stråla oss till ett annat ställe. Inte än.

Så i mångt och mycket är Framtiden redan här.

Och därför är Ipad bara ett litet steg. Ärligt, visst är det kul och intressant, men jag fantiserar bortom horisonten. Ännu tunnare läsbok, böjbar, med multifunktioner i sökning, röststyrning och röstaktivering där jag kan välja att läsa boken eller få den uppläst av en röst jag själv väljer. Omöjligt, nej. Sno gärna idén men kom ihåg var ni läste den först.

Jag ser kommunikation via bluetooth som är så små att de är som örhängen, rent av inopererade bakom örat.

Fantasier?

Nja, framtiden ligger närmare än vi tror.

Tänk Star Trek och det tidsperspektivet de hade i den serien.

Det var som en kvinna jag pratade med idag som ungefär sade:

” Jag skulle vilja ha allting jag gör lagrat på ett och samma ställe, istället för som nu, på flera. Det måste vara möjligt. Det är hopplöst att behöva leta dokument på flera ställen. ”

Det klart det är och den som hittar en smart lösning på det, grattis. En gemensam plattform som fångar upp just din elektroniska signal och sparar ditt arbete på ditt arbete men även centralt. Du blir miljardär om du löser det. För vem är inte less på olika konton, olika ställen för information och material du skapat; du måste leta och försöka hitta och komma ihåg. Det måste finnas en smart lösning på det, som inte finns idag.

Så det finns mycket kvar att utveckla.

Framtiden är inte i morgon, den är redan idag. I alla delar av Star Trek.

2 comments on “Star trek – en liten bit in i framtiden

  1. M
    januari 28, 2010

    ..och jag skulle vilja kunna skicka mina tankar med SMS, tidssparande och ärligt!

    • tioockendroppe
      januari 28, 2010

      Det skulle vara intressant med att skicka sina tankar via SMS, mina skulle nog bara bli en stor röra…

Kommentera

