Robert Klåvus

Berättelser kan göra oss medmänskliga

Ipad – ännu ett steg bort från papperssamhället

Tydligen blev Apples introduktion av Ipad ett slags Jaha.

http://www.dn.se/dnbok/jobs-har-presenterat-apples-nya-lasplatta-1.1034663

http://www.svd.se/naringsliv/it/apple-presenterade-ipad_4163823.svd

Men det är ändå ett steg bort från papperssamhälle. Vi pratar hela tiden om avverkning av regnskog och hur viktigt det är att vi kommer till det papperslösa samhället. Jag har ingen aning om vi faktiskt är på väg dit men jag tvivlar. Jag kan se hur mycket arbetsplatser kopierar, det är massor av träd som avverkas varje dag.

Men just det här med läsplattor kommer att utvecklas med tiden tror jag.

Det är någonting som är enkelt och smidigt, om de bara får rätt form. De får inte ta för mycket plats och då menar jag inte storleksmässigt. Det känns som hanterbarheten i en väska är det viktigaste – det får inte bli för stelt utan måste kännas bekvämt – och med teknikutveckling kan vi nog ha en riktigt bra platta om en sex sju år, tror jag.

Jag ser faktiskt en böjbar platta i min inre syn och otroligt tunn.

Amazon har ju sålt en väldig massa läsplattor och e-böcker i USA och jag är lite förvånad att vi inte fått genomslag här i Sverige.

http://www.dn.se/dnbok/tid-for-e-boken-1.1019986

Vi är ju ett läsande folk. Jag tycker att överallt där jag är pratar folk om böcker, vad de läser eller har läst. Det kan vara på skolor men även andra människor som jobbar inom hårda branscher som försäljning, där pratas det om vad du läser. Men det kan också vara som någon skrev, att det inte finns riktiga avtal och precis som musikbranschen för piratkopiering. Det kommer säkert att ske när instrumenten blir vanligare men vinsten blir ju enbart större.

Det är som med facebook och bloggar. Skriftspråket utvecklas idag, igen och det bland ungdomar.

Men jag tror inte att den riktiga, inbundna boken försvinner. Med visioner kommer andra vägar och jag vet att man pratade för tio år sedan om att boken försvinner, papperstidning vill ingen läsa. Det är inte så. Det är någonting handfast i att sätta sig ner, ta en kaffe och läsa någon timme.

Kommentera

