Robert Klåvus

Berättelser kan göra oss medmänskliga

Nyckeln till frihet

Läser en kort debattartikel, där Rick Falkvinge går till attack mot Carl Bildt.

http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/bildt-hycklar-om-friheten-pa-natet_4157739.svd

Menar att Bildt hycklar om friheten på nätet.

Jag ger egentligen bägge parter rätt i vissa saker. Dels behövs ett samarbete i frågor som rör internet, på många olika nivåer. Jag har själv skrivit om ett slags FN, där det sker en samverkan för att ta tillvara de rättigheter som alla vi bör ha när vi är brukare av nätet. Jag ska inte behöva känna mig övervakad i vanligt samtal med en närstående, för att någon uppfattat att jag kan vara ett hot mot rikets säkerhet. Jag ska inte behöva känna ( eller veta ) att någon läser mina mejl och lagrar information om vad jag gör, för att det kan ligga i någons intresse. Det känns som ett nytt IB, där du faktiskt kan övervaka dina politiska fiender om du är i rätt position och därmed göra intrång i demokratin.

Jag ska precis som jag möter någon jag känner på gatan, kunna föra ett vanligt samtal över nätet. Där tror jag att repressiva åtgärder leder till för mycket kontroll och statlig övervakning. Det blir ett Orwellskt samhälle.

Men jag tror dock att infrastrukturen på nätet måste bli säkrare. Vi lever i ett större beroende för företag och viktiga samhällsfunktioner att ignorera det. Driftsavbrott vid sjukhus eller andra nödvändiga funktioner i samhället måste garanteras så långt det är möjligt. Vi måste även garantera att medborgare – oavsett land och var jag befinner mig – har rätt till sin integritet. Precis som när jag sitter med en människa som har det jobbigt och det är ett samtal mellan två medmänniskor.

Jag tror också att det måste finnas dokument som alla länder bör skriva på, som garanterar medborgerliga och demokratiska rättigheter. Jag vet inte hur det ska gå till. Idag finns ett stort godtycke från land till land men jag tror att det enorma växbehovet som skapats, blivit och kommer att bli ännu större, tagit många med överraskning.

Ja, det är så, även om det finns människor som pratat om det här i tiotalet år. Men det är inte förrän vi står vid konflikter, som det ropas på åtgärder.

Jag tror att det måste till internationella överenskommelser men hur det ska gå till vet jag som sagt inte. I det arbetet måste man ta in människor med stor kunskap och från alla sidor, både kritiska och positiva. Det behövs ett helhetsgrepp och där kan jag ge både Falkvinge och Bildt rätt – även om de menar olika saker.

Kommentera

