Robert Klåvus

Berättelser kan göra oss medmänskliga

Vad innebär frihet på nätet?

Vad innebär frihet på nätet?

Det har kommit tillbaka senaste tiden. Vi har Carl Bildts artikel http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/friheten-pa-natet-maste-forsvaras_4123091.svd som startade en livlig diskussion. Bl.a svarade flera bloggare http://christianengstrom.wordpress.com/2010/01/21/kontroll-ar-frihet-sager-bildt/ på det här och menade att staten vill inskränka friheten.

Nu hårdnar debatten mellan USA och Kina http://www.dn.se/ekonomi/kina-fornekar-inblandning-i-attackerna-mot-google-1.1032482

Google står plötsligt som en slags ikon för friheten och stormakterna debatterar om vad frihet är. Jag tycker det är lite komiskt nästan, för bägge länderna har ju censur på olika vis och att då diskutera frihet på nätet blir med så olika utgångspunkter.

Det handlar om samhällssystem och historia.

http://www.svd.se/naringsliv/nyheter/internetkontroversen-kina-usa-okar_4144503.svd

Komrevolutionen gör att den här typen av diskussioner kommer uppstå på olika vis under många år. Vi har piratpartiet som motsätter sig kontroll, och en centralmakt som inför FRA. Vi diskuterar fildelning och rätten till att ladda ner. Det står mot upphovsrätten.

Där tror jag vi har en bit kvar men det är på väg. Jag tror att artister börjar inse att nätet faktiskt kan vara till fördel. Jag såg att Regina Lund hade lagt upp en talbok på nätet som är gratis att lyssna till. Det är en marknadsföring för att sedan kunna få den den såld eller någonting i anknytning till det, ska kunna generera inkomst.

Egentligen borde en borgerlig regering vara rätt nöjd med den typen av verksamhet, eftersom de många gånger skär ner på kulturen. Vilket är synd, för då har man inte begripit att i vissa fall måste kulturen vara till för kulturens egen skull – ur det kommer sedan mycket annat som god hälsa och andra projekt.

Så, vad innebär frihet på nätet?

Jag tror det är väldigt olika på vem som tittar. Min personliga uppfattning är att frihet är rättigheter och skyldigheter. Ja, ganska självklart. Jag tror att du som enskild individ, i alla lägen, har rätt till yttrandefrihet. Du ska kunna ” röra ” dig fritt över olika territorier och att nätet ger dig oanade möjligheter till uttryck i musik, skrivande och annat kreativt arbete. Men det måste finnas skyldigheter, bl.a. när olika s.k. nyheter hänger ut folk och vinklar dessa ” nyheter ”.

Jag inbillar mig inte att vi kommer kunna ha ett internationellt gemensamt åtagande. Men däremot tror jag att man i framtiden måste komma till en policy – ett slags FN – för nätet. Men det är långt bort, mycket långt bort. Världen måste krympa ännu mer och kulturella skillnader accepteras mer än de gör idag. Men vi kommer att komma dit inom femtio till hundra år, i och med att världen blir mer global.

Men jag tror ändå att friheten på nätet måste garanteras. Precis som all annan frihet. För friheten kan vi se som självklar men den måste ständigt återvinnas och den spridning som nätet har, kan hjälpa oss i arbetet med medmänsklighet och medkänsla.

Kommentera

