Robert Klåvus

Berättelser kan göra oss medmänskliga

SIFO-undersökning – behöver politiker mental träning?

Som vanlig väljare har jag ibland förundrats över psykologin i SIFO, Temo och alla andra undersökningar över hur partier ligger till.

Idag kom ännu en. Valkampen är ju igång. Mona Sahlin har sin väska och Reinfeldt sin klocka – ja, i alla fall enligt medier är det mer intressant att visa klasskillnader och förstärka politikerförakt än att ge en bild av politiken. Det är synd.

http://www.dn.se/nyheter/valet2010/rodgron-ledning-med-drygt-10-procent-1.1032283

http://vlt.se/nyheter/omvarlden/1.714776-fortsatt-stort-overtag-for-rodgrona

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6479801.ab

http://www.expressen.se/Nyheter/1.1855815/har-ar-reinfeldts-hemliga-taktik

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/rodgrona-leder-med-10-procent_4138621.svd

Man kan börja fundera på om image är viktigare än innehåll.

Men jag funderar på psykologin i undersökningarna. När det går dåligt så går man gärna ut och säger att jag tittar inte så mycket på det där, det säger inte så mycket. Då är undersökningar inte sanningen.

När det går bra, så kan svaret vara, det är långt kvar till valet men det är ju kul att siffrorna ändå visar positivt. Jag har hört det här några gånger.

Alltid med reservation, självklart, men tonläget annorlunda. Det är lätt att se på kroppsspråket att dessa undersökningar faktiskt betyder någonting – även om vissa säger annorlunda. Det är som oddsen inför en match. Och därför säger även experterna, det är långt kvar men…

Men ibland kan jag fundera på om politiker också skulle behöva mentala coacher. Ni vet, någon som pratar om vikten av målfokusering, avslappning och att jobba i bilder. I mitt inre ler jag lite när jag tänker på hur en sådan mental träning skulle kunna se ut. Du Mona, du måste se lite mer avslappnad ut och inte snörpa på munnen när du blir stressad. Bra mycket bättre. Och Fredrik, du får inte låta som gammal, mästrande skollärare. Så där ja, nu är det mycket bättre Fredrik. Fortsätt så. Och Göran, du bör hålla lugnet och inte höja rösten. Istället titta på det positiva. Tänk på hur många bra saker du hinner få in på tre minuter. Och tänk på vilket bra kroppsspråk du har.

Jag tycker det är intressant att glappet ändå blivit så stort under lång tid. Analyser får andra stå för men jag tror att det är två saker som avgör just nu – debatten om försäkringskassan och ungdomsarbetslösheten. Att oppositionen tog poäng är klart med sitt förslag – sen får vi se innehållet. Det är lätt att gömma sig bakom ord – jag skulle vilja se ett par konkreta förslag. Speciellt när det gäller hur man ska hantera hur människor gömmer sig bakom regler – jag tror att det måste till en slags Lex försäkringskassan – att de som arbetar har ett personligt ansvar för utredningar och åtgärder. Titta på skolan. Idag stäms skolor för dålig hantering av mobbning och du har som rektor och lärare ansvar för uppföljning – även om det är kommunen som i förlängningen får stå där.

Sen tror jag att bägge sidor skulle tjäna på att komma med förslag om ungdomars situation. Kanske stimulerande åtgärder för fortsatta studier efter gymnasiet eller olika stimulanser i förhållande till näringsliv, så det blir förmånligt att anställa ungdomar upp till 23 års ålder.

Men som sagt, jag är mer fascinerad av psykologin i det här och det ska bli intressant att se kommentarer och ” experter ” uttala sig.

Kanske kommer det ett förslag om mental träning på politikernivå också?

Kommentera

