Robert Klåvus

Berättelser kan göra oss medmänskliga

SAAB – hjärt och lungräddning

Idag har jag varit i Linköping och passerade en massa flygplan.

Ja, Saab ni vet.
Och när jag nu läser lite runt så ser jag att Saab KANSKE kan vara intressant för Spyker.

http://www.dn.se/ekonomi/regeringen-skuggar-gm-och-spyker-1.1032427

Och att ev. det finns en liten garanti från regeringen. Jag kan förstå att det är lite spekulation. Men jag förstår faktiskt inte nostalgin med att rädda SAAB. Visst, bra med inhemskt tillverkning, sysselsättning och ur ett psykologiskt perspektiv för den svenska självkänslan kan det vara bra.

Men, som någon berömd domare brukar säga.

Det är ändå så att det som var världsledande och innovativt för trettio år sedan, idag är en skugga av sitt forna jag. Det finns för mycket nostalgi i det här. Biltillverkare som lever ett bäst före datum sorteras ut. Så är det med alla varor. Idag är det inte en bil för 300 000 kr som inte har just det som efterfrågas på marknaden – miljövänligt, modernt och med en inriktning på framtiden.

SAAB känns gammalt, lite trött och inte innovativt.

Och då att leta i nostalgi och försöka mer konstgjord räddning är för mig korkat. Det är vissa delar av bilindustrin som faktiskt har missat tåget in i framtiden och där är det kört. Marknaden har förändrats och så kom det visst en finanskris. Vi pratar om miljövänliga alternativ.
När vi skulle kolla bil nu, sade mina barn – pappa, miljövänligt. De har inte ens körkortsålder inne. Men de är medvetna. I mitt huvud känns inte SAAB som den profilen.

Och jag tycker i det här fallet att Staten inte ska lägga sig i. Om marknaden inte vill, kan vi inte ge hjärt och lung räddning hur länge som helst. Face Facts.

Kommentera

Information

This entry was posted on januari 24, 2010 by in Funderingar and tagged , , , , , , , , , , , , , .
