Robert Klåvus

Berättelser kan göra oss medmänskliga

Det är några grader varmare och höst och tidig vår är BLÖTA och mörka.

Klimatet – igen.

http://aftonbladet.se/nyheter/article6469737.ab

http://www.dn.se/nyheter/varlden/nasa-varmaste-decenniet-nagonsin-1.1031203

Egentligen är det så att vi vet, du och jag vet, alla vet – men miljökonferensen vet inte…eller jo, det gör dem men där handlar det om pengar.

Vad vill du lämna till dina barnbarn?

Mina barn kommer att leva i en värld som är rätt lik min – ja förutom att deras hjärnor kommer smälta av alla information som sköljer över dem.

Men vädret, klimatet.

Vi människor har fantasi, det skiljer oss från andra djur – ja, som vi vet ( jag tror delfiner faktiskt har fantasi, för annars skulle de inte kunna vara så kreativa ).

Och om vi fantiserar oss hundra år in i framtiden – om du blundar – vad ser du på den plats där du bor idag?

Jag ser en stad – Västerås – som är rätt lik den vi har idag. Jag tror att kommunikationer inte kommer vara så lika – det kommer även där vara mer elektroniskt – elbilar ( om det då heter bilar, vilket är tveksamt ) och kommunikationer som är kopplade till pendling. Avstånden har krympt – ja, inte som när jag tvättar fel utan TIDEN har krympt i tiden som jag pendlar. Västerås tillhör nog ett slags Stor-Stockholm – det är vi redan idag, då visst faktureras Stockholm när vi är Västerås.

Det är bra. Dock, Västerås centrum har vissa likheter med Venedig. För de som inte vet, ligger Västerås vid Mälaren och centrum oroväckande nära vattnet. Och ni som är från Västerås vet att man bygger febrilt vid VATTNET. Dyrt och trångt.

Ja, jag ser en liten bild av det när jag blundar.

Det är några grader varmare och höst och tidig vår är BLÖTA och mörka. För tyvärr, solen flyttar sig inte…

Jag tror att vi är betydligt mer miljömedvetna och gröna i vårt tänk. Organiska. Vi är dock lika förvirrade som dagens människor, har glädje, skratt, drömmar, sorg, kärlek, vänskap – allt i en och samma cocktail – det är universellt. Den digitala världen är inte ett substitut för känslor och tankar – den är bara grymt integrerad i vårt sinne ( och i vissa fall inopererad bakom örat ). Gentekniken har gett oss möjligheter men också sjukdomar som vi fruktar mer än idag.

Livlig fantasi? Kanske. Hur tror du att det kommer att vara? Ja, vädret – inte hur vi lever, även om jag tangerade det lite.

Kommentera

