Robert Klåvus

Berättelser kan göra oss medmänskliga

Tiger Woods – teater som inte håller i längden

I den alltmer kommersiella världen där media spelar en stor roll, är ditt varumärke en del av den produkt du säljer tillsammans med din person.

Tiger Woods är det senaste ex. på detta. Från helylle till otrogen djävul – speciellt i det skenheliga USA.

http://www.dn.se/sport/gm-bryter-med-woods-1.1026499

Vi kan gå tillbaka Stenmarksmössan och den helyllefigur som skapades i media på den tiden. Sen raserades det när han hittade Ann Uvhagen – bilden av den tysta pojken från Norrland förändrades och idag är han världsvan man.

Vad betyder ett varumärke? Miljoner eller rent av miljarder, om du är på Tigers nivå.

Det kan säkert vara olika men Tiger Woods kommer från en konservativ idrott som lever efter en slags hederskodex att man inte fuskar och det är fair play som gäller.

Det finns gamla anor.

Och därför blir krocken stor när media avslöjar den ” sanna ” bilden och han förlorar sponsorer. För det ska finnas en känsla av att det där med fair play och gamla anor ska följa honom in i privatlivet.

Han ska vara som sporten, och bli som en docka som är endimensionell.

Det är skillnad på om en Snowboardåkare, med häng och långt hår hade hamnat i samma situation. Deras idrottsprestation kan inte jämföras för vi sätter dessa i en annan grupp idrottare – de åker ju bara nerför ett rör och hoppar lite. Kan det ens kallas träning och tävling det dem gör?

Ja, jag generaliserar väldigt mycket men jag tror det finns en omedveten bild i våra hjärnor där vi delar upp idrottare i olika genre och status. Och om snowboardåkaren säger att han ska ta en öl efteråt är bilden ändå intakt, för det bekräftar våra fördomar.

Och vi måste vara medvetna om att det är media som bygger upp och sedan raserar. Herregud vad pengar de har tjänat på allt runt honom och Elin.

För det finns ingenting som säljer mer än att se någon falla – för det gör att vi kan känna oss lite bättre för en stund i vår enkla lilla värld. Var det någon som sade att skadeglädje är den största glädjen.

Hur ska man då ta hand om sitt varumärke?

Den största vinsten är att du anpassar ditt varumärke efter din personliga utveckling.

Se Björn Borg. Hur många barn vet att Björn Borg var en ikon och idol inom tennis – idag är han trosor och kalsonger. Och det finns någonting i det varumärket med kläder som anpassar sig efter den person han är idag. Ja, misstolka mig inte att han är en trosa eller kalsong – det är kvalitén vi pratar om.

Han har alltså lyckats att behålla och FÖRÄNDRA sitt varumärke – där kvalité på idrottsplanen förts över till varumärket.

Och det är samma sak med Tiger Woods. Kanske han i förlängningen tjänar mer på att visa att han faktiskt är mänsklig och då kan utvecklas tillsammans med sitt varumärke, istället för att spela en teater som inte håller i längden.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: