Robert Klåvus

Berättelser kan göra oss medmänskliga

Det du hoppas upptäcka, är det du ser

Idag är början på en ny tid, eller nåja, det är dags att börja jobba igen efter alla helger. Det som slår mig är all ångest som människor har inför arbetet.

För det är många som har sömnlösa nätter inför ännu en vår av arbete. Läser jag t.ex. på Facebook kryllar det av ångestladdade kommentarer.

Dessa förutser redan nu det jobbiga och inte det lätta, de förutser problem istället för möjligheter, de känner ÅNGEST istället för GLÄDJE.

Det handlar om förväntningar och livssyn. För det blir lite av, att det du inte tror dig kunna upptäcka, det ser du inte.

Istället för att det du hoppas upptäcka, är det du ser.

Vi är alla olika som människor och det kanske är så att större delen av oss inte tycker om att arbeta men jag tror inte det är så.

Jag tror arbetet ger oss en meningsfullhet, förutom lönen.

Oavsett vilket arbete du har finns alltid glädje.

Det var som han som arbetade som städare på ett företag och som genom sin närvaro hade lyft en hel arbetsplats. I en intervju svarade han:

Om jag tycker mitt arbete är roligt, då blir det mycket lättare.

Det finns de som säger att; jag tittade inte ens på klockan idag och helt plötsligt var arbetsdagen slut. Och då kan det vara som Tomas Edison sade om sitt arbete:

Jag har inte jobbat en enda dag i hela mitt liv; jag har haft roligt.

Och så är det med ett arbete som ger dig kraften att utvecklas som människa. Behöver du då ha världens mest spännande arbete?

Nej, det är du själv som faktiskt avgör hur roligt, intressant och utvecklande det blir.

Livet är en helhet där arbetet är en del av just den helheten. Du kan försöka stympa av ditt liv i sektioner men det tror jag inte är möjligt. Hur skulle det vara möjligt att inte vara förälder när jag arbetar på IKEA eller i skolan och sluta tänka på mina barn? Vi är en helhet och det är när vi inser att det är så, som vi kan bli nöjda som människor.

Du kan däremot försöka vila i ditt arbete eller privatliv, beroende på var du befinner dig. Det är lika mycket en nödvändighet.

För tänk dig själv som en äventyrare som varje dag ska upptäcka någonting nytt. Var du än befinner dig finns alltid någonting nytt att upptäcka.

Ett möte, en ny detalj att montera, någonting du läser.

Att se sig själv som fullärd, är att sluta upptäcka. För det är lite som så, att det du inte tror dig kunna upptäcka, det ser du inte. Varje dag.

Istället tror jag på, att det du hoppas upptäcka, är det du ser. Varje dag.

2 comments on “Det du hoppas upptäcka, är det du ser

  1. Denise
    januari 7, 2010

    Så sant som det är skrivet, tyvärr är jag en av de där ångesttänkande människorna, fast jag vet att jag borde se allt som jag gör som en stor möjlighet och att jag utvecklas av det jag gör. Jag skulle inte vilja vara arbetslös heller, så då har jag hellre ett jobb att gå till även om det inte är det roligaste alla gånger. Men som du skriver så kan jag inte jaga äventyret, äventyret är det som pågår just nu, och det är livet jag lever.

    Det är upp till mig själv att göra varje dag betydelsefull, genom att se möjligheterna.

    /Denise

    • tioockendroppe
      januari 7, 2010

      Att se möjligheter är inte att vara hurtfrisk utan vara öppen för de möjligheter varje dag har med sig. Hela tiden kan jag lära mig någonting nytt. För många år sedan var det en kvinna som hoppade fallskärm när hon fyllde nittio. Läkarna var skeptiska men hon skulle göra det. Nu behöver man inte vara så vågad, att se möjlighet kan vara att ta varm choklad när det är kallt ute och njuta av det. Det finns allt möjligt, det viktigaste är att vara öppen för det. För det är här äventyret finns och du är faktiskt den största äventyraren.
      Allt vi gör blir till slut som en summa – precis som du lägger ihop ett plus två plus fem plus…och till slut har du fyllt din kvot.
      Mycket handlar om att se sitt eget värde, se sig själv som värdefull, för då blir det du gör värdefullt och de människor du möter värdefulla

Kommentera

