Robert Klåvus

Berättelser kan göra oss medmänskliga

Avatar – arrogans över vår egen odödlighet

Är vi människor egentligen det värsta odjur som skapats i universum? Vi låter kortsiktiga, ekonomiska mål – om vi ser till hur länge den här planeten funnits – segra över förnuftet när världens ledare möttes i Köpenhamn. Vi lever i en slags arrogans över vår egen odödlighet.

Jag var och såg filmen Avatar.

http://www.avatarmovie.com/index.html

Och då insåg jag, ja, det är sant att vi lever i vår egen arrogans om vår odödlighet.

Jag var helt mållös efteråt.

Nu, flera timmar efteråt, har jag försökt sortera mina intryck. När någon i publiken spontant tar upp en applåd, när någon mer gör samma sak. Det är som om vi som satt där inte riktigt visste vad som träffade oss.

Först, det går att raljera och göra sig lustig över all fantasy eller sci-fi. Men det är som någon sade till mig, det jag såg på Star Trek, människor med små saker de pratade i, öronsnäckor att lyssna i, dataskärmar att peka på – det har vi idag. Vi har mobil, bluetooth och dator.

Men Avatar var någonting annat.

Det var en mäktig berättelse – en saga – som fyller hålen i vår egen historia.
Det är berättelsen om människan som cyniskt nog ska utnyttja ett naturfolk men inser att deras sätt att leva är det rätta sättet – för det bygger på det vi ibland kan sakna – medmänsklighet och en förståelse för vår egen värld. Det är självklart en berättelse om kärlek och oförstånd – om att vara rädd för det du inte förstår – och då måste du utrota det.

  • De kommer från en planet som inte längre är grön, är en replik i filmen.

Vi kan se många paralleller i filmen till oss själva – hur européer erövrade Amerika och dödade en hel befolkning, i stort sett. Vi kan se liknelser i hur vi behandlar vissa människor som mindre vetande idag bara för att man själv har vapenmakt. Och vi kan se hur vissa människor utser fiender med en annan religion, bara för att man inte förstår den.

Men sedan suddar Avatar även ut gränser mellan animation och verklighet som du inte sett förut. I fantastiska scener får du uppleva någonting du inte sett förut och samtidigt får du en tankeställare.

Jag undrade igår om filmer kan förändra historien. Ja, men Avatar kommer inte vara den filmen. Men den urholkar stenen med en droppe av tankemylla och ger sitt bidrag i kampen för en bättre värld.


2 comments on “Avatar – arrogans över vår egen odödlighet

  1. Dan
    december 28, 2009

    Den måste jag se i ljuset av din kommentar. Hade inte uppmärksammat den så mycket.

    Däremot ska jag gå loss på Clint Eastwoods ”Million Dollar Baby” som jag har förstått är en av hans bästa. Jag är ju något av Clintanfrälst. Huruvida den är bättre än hans ”Gran Torino” återstår att se. Jag har i alla fall svårt att tro det. GT funderar jag fortfarande på. Flera veckor efter filmen. En sån där film som går rätt in i hjärtat och lämnar en stor klump i halsen. ”What haunts a man the most is what he isn’t told to do” är nyckelrepliken. Du vet. Då du måste ta beslut utifrån din egen person och dina egna värderingar. Inte luta dig på andra.

    En höjdarrulle enligt mig.

    På tal om Clintan fastnade jag vid ”Mannen med oxpiskan” här om kvällen. Döm min förvåning då jag insåg att i ett replikskifte hade de bakat in Dostojevskijs tankar om att mord kan vara rättfärdigat som moralisk skyldighet ibland för ”the greater good” (från Brott och straff).

    God fortsättning på dig i alla fall.

    /Dan

    • tioockendroppe
      december 28, 2009

      Jag vet inte riktigt vad jag hade väntat mig av Avatar – jag blev överraskad. Men i allt det där stora som omger filmen finns även en annan känsla, den där lilla. Sen är det ju så jag är lite av sci-finörd – det hjälper till.
      Million dollar baby är bra tycker jag. Har inte sett Gran Torino. Men Clintan har ett annat djup än många tror, även i sina filmer från sjuttiotalet – allt från snut till cowboy. Det är lite som Tarrantino gör – han leker med varje genre han ger sig på – både allvar och komik.
      Du får ha ett gott slut och gott nytt.
      Vi ses.
      R

Kommentera

