Robert Klåvus

Berättelser kan göra oss medmänskliga

Julens böcker – anfäkta anamma

Jag funderade på vilka böcker jag skulle kunna rekommendera till jul att läsa, det var någon som frågade. Sen såg jag DN:s julklappstips och tänkte på vad jag kan rekommendera.

Under det här året är det väl några böcker som har fastnat.

Den som har fastnat mest är Chockdoktrinen av Naomi Klein. Den är som en färd genom historien, om en ekonomisk politik som går ut på att chocka ekonomin genom krig eller katastrofer. För då ökar tillväxten. En ekonomisk politik som USA har praktiserat/praktiserar och som bygger på Milton Friedmans ekonomiska teorier och filosofen Ayn Rands tankar om att egoism är det enda sättet för att nå en sann demokrati.

Läs och begrunda.

Sen var det ju Stieg Larsson deckare. De har ju gjort succé över hela världen och jag läste om dem i somras. Riktigt bra den gången med. Han gör ju deckargenren till en saga och Salander är ju vår tids Pippi Långstrump. Det hade varit intressant om han fått fortsätta och man hade fått läsa mer om hennes syskon, vilket självklart hade varit en naturlig fortsättning på berättelsen – hennes sökande efter rötter.

Jag har även läst Mankells sista – Den orolige mannen. Ett kärleksfullt porträtt av en kär vän, känns den som. Kurt Wallander. På ett vis en typiskt Wallander och samtidigt känns det verkligen som om Mankell verkligen vill ta avsked av sin polis. Läsvärd, ja. Trots att min dotter har invändningar mot hans återkommande – Wallander tänkte, Wallander vaknade, Wallander…

Min äldsta dotter skulle säkert rekommendera Twilightböckerna. Jag har varken läst böcker eller sett filmer men jag förstår att många flickor/kvinnor har fastnat för böckerna. Läs gärna min egen dotters fundering runt Twilightfenomenet.

http://www.idasidan.se/( vi vill vara allt vi inte kan vara )

I somras läste jag Henrik Fexeus, Konsten att läsa tankar. Boken beskriver hur vi kan läsa av andra människor med små medel. För den som är intresserad av att bli en bättre iakttagare och kanske förebygga sina egna misstag, är den bra. Läs den med glimten i ögat och inte allt på samma gång.

Sen har vi självklart gamla favoriter.

Jag skulle rekommendera Paulo Coelho och speciellt Zahiren för män mellan 35 – 50 år. Den är läsvärd, tänkvärd och kan träffa mitt i centret om du tillåter det. Jag vet att många har invändningar mot Coelho och hans syn på andlighet. Det kan man förbise om man ser till berättelserna. Det är de som jag tycker är intressanta och hans personporträtt.

Vill du ha en bra julberättelse är självklart Alkemisten att rekommendera. Den är kort, lättläst och skapar lite funderingar på vem jag är som människa utan att djupdyka i dy.

Sen har vi självklart Tintin. Varför? Jo, när jag var liten fick jag alltid en Tintinberättelse under julgranen på morgonen. Tintin har underbara berättelser, fantastiska karaktärer och en tro på det goda som är lite naiv. Det kan vara ganska skönt att läsa en Tintin till jul, för julen har ändå budskapet om din nästa. Anfäkta anamma.

Kommentera

