Robert Klåvus

Berättelser kan göra oss medmänskliga

Datapedagogik – du kliver inte ner i samma flod två gånger

Det har varit intressant att följa kommentarerna om Datapedagogik får lärare att se rött i VLT.

http://vlt.se/nyheter/vasteras/1.680501–datapedagogik-far-larare-att-se-rott

Tydligen är  det ett hett ämne och det är BRA – för det visar att det finns många som bryr sig och har intresse av skolutveckling.

Det som jag tycker är intressant är även hur olika vi läser artikeln.

Självklart handlar det om vilka ingångspunkter vi har.

Eftersom jag själv arbetar med media, är dator ett självklart redskap. Ja, ett REDSKAP, precis som papper och penna, kamera och ev. mobil.

Jag har sett hur ALLA elever kan utvecklas med en pedagogisk idé och med det som idag är moderna hjälpmedel men tillsammans med det som är dagens/gårdagens gamla. Att tro att det finns en enda väg, är som att tro att det bara finns en väg som leder till Rom. Ibland tenderar skolans diskussioner att bli lite enahanda och snedvridna – en ” sann ” metod, en ” sann ” väg.

Jag vänder mig även mot några inlägg i debatten.

1. Att svaga elever skulle vara förlorare.

Återigen vill jag påpeka att svagare elever kan stärkas med ett arbetssätt som ger dem möjligheter som de annars inte skulle haft. Elever med perceptionssvårigheter och dyslexi får större möjligheter att tillgodogöra sig undervisning. Men det gäller även elever med motivationsbrist eller sociala svårigheter.

2. Att elever inte skulle ta ansvar.

För mig handlar det om motivation och inspiration när du ger elever ett redskap som är/blir en del av deras vardag. I vissa inlägg har vuxna redan tagit för givet att de ska spela spel, chatta, surfa på sidor som de inte ska vara på.

Datorer har blivit en nöjesmaskin mer än ett lärande instrument, dom som vill lär.. dom som inte vill(barn oftast… det är tråkigt) sitter och gör annat, som någon skrev på ett av inläggen.

OM vi ger barnen den bilden av varför datorn finns i skolan, är den självuppfyllande. Speciellt av de som jobbar inom skolan. Det kanske visar hur lite förtroende de har för sina elever.

Istället måste vi prata förhållningssätt till media – precis som vi även måste göra det i vuxenvärlden. För jag tror att ” missbruket ” inom lärarkåren kommer att vara lika stort som eleverna. För lärare ska väl inte då heller skriva på facebook, chatta, blogga, lyssna på musik – ja listan kan bli lång, för det är ju ändå arbetsdatorer? Eller det kanske är skillnad. Jag tror ni förstår det omöjliga om vi inte ska ha totalt kontrollsamhälle. Nej, det handlar precis som med ungdomar prata om etiken. Dessutom kan vissa av dessa saker vara bra kommunikationsmedel mellan elev och lärare för snabb återkoppling när det gäller arbete.

Det jag har funderat på när jag läst alla dessa inlägg är vad utveckling är.

För mig är utveckling att vi tar tillvara på det goda av det gamla och lyssnar till det nya.

Det finns ett bra uttryck och som vi kan koppla till utveckling:

Du kliver inte ner i samma flod två gånger.

Det gäller även skolan, tro det eller ej.

2 comments on “Datapedagogik – du kliver inte ner i samma flod två gånger

  1. Irma Lehto
    december 21, 2009

    Den som inte kan hantera en dator, hamnar utanför samhället.

    • tioockendroppe
      december 21, 2009

      Samhället förändras, på gott och ont. Var idag på netonnet och tittade efter julklappar. Hela deras system är byggt på det digitala. Men du kunde samtidigt betala i kassan. Så ja, det kan skapa ett utanförskap men jag tror det är som teve, radio, telefon – det blir en naturlig del av livet – och som sagt på gott och ont. Det kan vara skönt att stänga av dator, telefon och teve många gånger…

Kommentera

