Robert Klåvus

Berättelser kan göra oss medmänskliga

Datapedagogik – när ljuset lyser på diamanten förvandlas den till ett spektra

Jag läste att några lärare reagerat på att Västerås stad försöker hinna ikapp NUTIDEN – att datorn kan bli en leksak utan kontroll och att de svaga eleverna drabbas hårdast. Läs VLT. Lärare ser rött.

http://vlt.se/nyheter/vasteras/1.680501–datapedagogik-far-larare-att-se-rott

Ett fel, ett möjligt rätt. Men framförallt, du/ni missade att elever är små regnbågar, som när ljuset lyser på diamanten förvandlas den till ett spektra.

För det första, svaga elever blir hjälpta av datorer. Om den eller de lärare som uttalat sig tagit reda på fakta finns det idag fantastiskt bra hjälpmedel för t.ex. dyslektiker och de räknas oftast till de svagare eleverna. Olika undersökningar visar att elever ÖKAR sin kunskap och måluppfyllelse med hjälp av datorer. Som en pojke sade till mig idag:

– När jag har en dator är det mycket lättare att skriva.

Hans egna ord, om vinsten av en elev – en dator.

Som jag tidigare skrivit sker idag den största förvandlingen i vårt samhälle sedan industriella revolutionen och det klart att det alltid finns protektionister. De som ser faror – jamen herregud, det fanns ju präster på artonhundratalet som såg tåget som satans verktyg och predikade mot utvecklingen – det var de som såg Darwin som en lögnare ( och de finns än idag ) och drev med honom. Kanske vissa lärare är dagens prästerskap?

Så, svaga elever blir hjälpta av en dator i många olika sammanhang – att skriva, informationssökande, skapande. Det kan skapa en känsla av att även jag klarar av saker som andra också gör. Du kan bli stolt. Som att visa en film om ett ämne som andra kan skriva om.

Rädslan hos de som uttalat sig tror jag mer ligger i deras egen inkompetens och rädsla. För helt plötsligt kan vi har omvända roller  – elever blir lärare. För det kommer antagligen bli ett skifte, där kunskapen sitter hos utövaren och när generationsskillnaden blir för stor – skapas ett skifte. För de som är den senaste generation av lärare är s.k. sociala medier en självklarhet – de är kopplat till din vardag. Mobil, ipod, kamera, dator – allt är integrerat med det du gör och till slut den du blir.

SÅ, den svaga eleven gynnas – inte tvärtom. För att ta ett annat ex. En man jag känner, en fd elev, är idag producent på ett mediaföretag. Han har svår dyslexi men utan de hjälpmedel som kommit idag, skulle han vara det som förr kallades ordblind och nästan setts som dum.

Sedan kan jag hålla med om att datorn kan bli en leksak, till en början. Innan nyfikenheten lagt sig. Gräset är alltid grönare – tills du inser att, oj, jag måste nog fixa vissa saker för att få kunskaper d.v.s. betyg. Och i de allra flesta fall löser sig det.

Det svåraste blir att hitta alla de användningsområden som en dator kan vara pedagogiskt. För vi vet inte själva dess möjligheter. Vi kan se många vinster men inte alla. Och där måste även den äldre generations lärare och pedagoger inse att skolan måste rusa ifatt nutid – vi är inte ens i närheten av framtiden. Skolan anpassar sig bara till verkligheten utanför klassrummet.

Men det kommer att ta tid.

Därför tror jag det är viktigt att ta fram pedagogiskt material – massor med material – som kan användas och köpas som t.ex. strömmande media, filer som kan inhandlas och fördelas till många användare, mallar för arbeten – möjligheterna är oändliga och allting kommer vara föränderligt.
Jag menar, till dig som tycker att det är en fara. Hur är det med en undervisning som inte förändrats på trettio, fyrtio år och som fortfarande råder hos vissa skolor eller lärare. Vad ligger den pedagogiska vinsten i att år efter år ge avverkningsmaterial till elever och när du är klar får du gå – för då har du uppfyllt målen ( eller varit tyst i sextio minuter ). Du kanske säger att det är ovanligt idag med avverkningslärare – tyvärr har du fel. Det är för att underlätta för dig som lärare, att ha en lugn dag, som du gör det. Inte för att elever ska göra en vinst, få kunskap.

Och då har jag hellre elever som är nyfikna, kreativa, lustfyllda ( ibland spelar spel ) och vill se världen – för det är den som väntar dem utanför skolans väggar.

4 comments on “Datapedagogik – när ljuset lyser på diamanten förvandlas den till ett spektra

  1. Foxtrot
    december 17, 2009

    Du har faktiskt missförstått. Den som intervjuades i artikeln säger inget negativt, men säger däremot att han är positiv till datorer i undervisningen. Det allting handlade om var att Västerås försöker tvinga på lärarna en ny pedagogik också, tror de, eftersom den elevcentrerade pedagogiken har funnits i minst 200 år.

    Jag håller helt med. Det är lärarna som ska avgöra vilken pedagogik som är bäst för varje klass, inte politiker som tror att införandet av datorer i undervisningen måste medföra att det är eleverna som ska undervisa sig själva. Men tyvärr verkar du mena just det sistnämnda. Då har du nog ingen förtroende alls till lärares kunskaper.

    Vad är nästa steg? Ska simskoleeleverna lära tränaren simma? Ska rockgitarristen lära sig spela gitarr av snickarna? Eller ska snickarna lära sig snickra av målarna kanske? Nej, självklart ska de kunniga undervisa de mindre kunniga. Lärare behövs, och de ska undervisa! Gärna med datorers hjälp!!!!

    • tioockendroppe
      december 17, 2009

      Hej!
      Jag har det största förtroende för lärare – jag möter fantastiska pedagoger. Men det jag menar är att skolan ligger långt efter i utvecklingen som finns i samhället i övrigt och det är dags att skolan ändå tar steget. Det finns skolor som kanske har tio ( dåligt fungerande ) datorer på 200 elever, när många yrken idag kräver data. Det är inte en skola jag menar då utan ganska många.
      Det finns en stor eftersläpning i skolan som är dags att ta igen.
      Jag tror inte att IT eller sociala medier är själva huvudmålet med undervisningen – däremot tror jag att man kan få en mer dynamisk undervisning och som är mer anpassad till den arbetsmarknad som väntar. Det behövs som jag skriver ordentliga pedagogiska instrument för det. Men för att ta ex. så finns det pedagoger som inte använder mejl, som inte svarar på enkäter som rör arbetsmiljö, därför att de inte kan hantera de sk sociala medier som finns idag. Det finns ett motstånd p.g.a. okunskap och ibland ovilja att lära sig.
      Jag vill inte att dessa ska tvingas in i någonting men de ska inte heller bromsa den utveckling som faktiskt sker. Ja, jag såg att han i slutet påpekar att det inte bara ska vara datorer, att han vill ha datorer i undervisningen och jag håller med om det med – jag är en bokälskare och vill gärna söka och läsa information på det viset – men utvecklingen går inte åt det hållet. Sen kan vi tycka det är rätt eller fel.
      Jag tror också på att lärare ska undervisa, det är en självklarhet. Men det är också så att i vissa områden kan det finnas de som har mer kunskaper än jag har – tex. när det gäller sociala medier och då ser jag det som en vinst att lära mig. Oavsett ålder.

  2. Dan
    december 18, 2009

    Jag är också glad över att politikerna nu insett att det finns vinster att göra här. Då menar jag inte ekonomiska utan vinster i att det dyker upp fler pedagogiska verktyg som gör att fler elever får möjlighet att nå målen i skolan. Sedan håller jag med båda er i att det faktiska arbetet och utformningen av det måste ligga hos pedagogerna. Risken är dock att det fortfarande kommer att finnas de som skjuter användandet framför sig om det inte kommer ”lite” styrning. En svår balansgång.

    Jag ser idag de som inte hinner sätta sig in i möjligheterna, de som inte vill sätta sig in möjligheterna, de som inte har den tekniska kompetensen (de vill men kan inte) och de som hoppas att det inte märks att man inte har öppnat skärmen. De här problemen ägs ju naturligtvis av både individer och ledning.

    En skolledare från Haparandas (en 1-1 skola) uttryckte det bra när han sa att det är lite som ”I väntan på Godot”. Vi väntar på något som vi inte lyckas identifiera. Det är dags att sluta stå och stampa och komma in i matchen. Både individuellt och skolledning.

    • tioockendroppe
      december 18, 2009

      Jag är också glad över att politikerna nu insett att det finns vinster att göra här. Då menar

      Jag håller med dig och precis som du säger, det är lite som att släppa handbromsen i en uppförsbacke – du måste göra det för att komma iväg och det är bra om du hittar dragläget.

Kommentera

