Robert Klåvus

Berättelser kan göra oss medmänskliga

Kreativitet och glädje

Under en period av några veckor har jag fått uppleva barns/ungdomars kreativitet med det som numer börjar kallas sociala medier – tänk att namn ska anpassas 🙂 och sett hur de med enorm kreativitet och glädje skapar.

Är kreativitet någonting självklart?

Nej, det stimuleras av sin omgivning. Om jag som förälder, vän, lärare, vägledare kan tillåta och våga öppna upp för en kreativ process, så kan det hända under. Jag minns när jag fick min första skrivmaskin. Med karbonpapper och senare tippex. Hur jag skrev berättelser dag och natt. Det var ett sätt att släppa loss min kreativitet. De stora tangenternas ljud som gick genom huset. Jag undrar hur mina föräldrar lyckades sova på nätterna.

Jag minns en gång när jag var i Norrland hos min mormor och morfar och skrev på nätterna. I smyg hade min morfar – som varit kolare och rallare – ringt hem till min mamma och frågat om jag var ok. För honom var det konstigt att man ville skriva och skapa. Men min mamma och pappa hade konstaterat att det var JAG.

Och så tror jag det är, att i en kreativ process kommer JAGET fram. Det som ALLA människor har men inte alla gånger tillåts släppa fram. I Västerlandet idag finns möjligheten än mer än förut att släppa fram jaget. Vi lever i en värld av självförverkligande, på gott och ont. Vi låter kanske ibland jaget växa för mycket och glömmer omgivningen.

Men om den kreativa processen blir som jag skrev förut en gång – Passion och Compassion – då blir självförverkligandet en del av din medkänsla. Och där tror jag en av de stora vinsterna med skapandet ligger. Det kan öppna upp ögonen för din omvärld och du kan faktiskt bli medveten om vad du kan göra, för har du kraften att skapa, kan du också påverka.

Det var som Emerich Roth sade, tänk om Hitler hade fått leva sin dröm att bli arkitekt eller konstnär.

Jag såg igår några ungdomar som skapade, åt pepparkakor och skumtomtar – och jag hörde deras skratt. För någon vecka sedan såg jag några killar som stolt visade upp en film på en minut, jag mötte några som själva tagit sig till intervju och berättade om det med ett leende, jag mötte några andra som fått kontakt med polishögskolan och som frågade mig ett antal gånger om det var bra, för att få det svaret.

Listan skulle kunna bli lång på alla vinster som de gjort. Och vi, vi som medmänniskor till alla dessa. Så låt oss inte ta bort den glädjen med en för strikt skola, när vi faktiskt ligger i världstoppen ( nr 1 ), när det gäller kreativitet – och glädje.

Kommentera

