Robert Klåvus

Berättelser kan göra oss medmänskliga

Ärlighet inifrån dig själv

Hur lätt är det att vara helt ärlig mot sig själv?
Och vad vinner jag på det?
Jag tror det finns många människor som inte är helt ärliga mot sig själva. Det finns ett uttryck som säger att du måste älska dig själv för att kunna älska andra. Det är nog samma sak med ärlighet, att jag måste först kunna vara ärlig mot mig själv för att kunna vara ärlig mot andra. Kanske hänger dessa ihop.
Det finns många som säger, att jag säger alltid vad jag tycker. Det är mer ärligt.
Men för mig handlar inte ärlighet om det. Att uttrycka en åsikt kan alla människor göra. Jag kan ha åsikter om mitt jobb, om världspolitik, om vad som behöver förändras med Västerås eller om någon beter sig illa. Men för mig handlar det inte fullt ut om ärlighet, det handlar mer om att våga stå för en åsikt som har format dig.
Ärlighet handlar om någonting som kommer långt inifrån dig själv. Och jag tror att du bara kan vara helt ärlig tillsammans med någon du verkligen litar på och tycker om.
Det har funnits tillfällen jag har varit helt ärlig. Verkligen sagt vad jag tänker, tycker och känner. Och jag tror att jag i längden har vunnit på det. Inte så att jag kanske förbättrat någonting konkret men däremot har jag vunnit någonting inom mig själv.
För jag tror att det finns de som inte alltid vågar säga det innersta. Även om det är uppenbart, jag har sett det vid tillfälle, så vågar den eller de inte vara ärliga mot sig själva. Du kan förneka det som faktiskt är så uppenbart, av olika orsaker. Det vanligaste är rädsla, rädsla för vad du själv känner eller förmår.
Att tillåta sig känna det som är sant, är så viktigt för dig själv.
För det du förnekar kommer det komma ifatt dig, förr eller senare. Jag tror att om du som människa inte tillåter dig själv att i vissa lägen gå längst in i din ärlighet, då förlorar du en bit av dig själv. Och förr eller senare kommer det ifatt dig.
Det finns ett sånt bra uttryck i Bröderna Lejonhjärta.
Det finns saker man måste göra fast man är rädd, annars är man ingen människa utan bara en liten lort, sade Skorpan Lejonhjärta.
Det finns en bit av det innersta i det. För förnekar du dig en sanning, förnekar du samtidigt dig själv. Ja, du vinner mer på att bejaka.

Kommentera

