Robert Klåvus

Berättelser kan göra oss medmänskliga

Elvis, teven och videon är livsfarliga – och datorn

Jag läste en artikel om en pojke som spelat dataspel och kollapsat. Pappan vill berätta och experter varnar. Det är nästan krigsrubriker.
Ungefär som när videon kom, att man inte skulle titta för mycket och folk sprang ut och slog ner varandra. Jag har inte sett de rubrikerna på väldigt länge, för nu är det dataspelen som tagit över den rollen tror jag.
Ja, för att inte tala om teven överhuvudtaget.
Jag fick höra när jag var liten att jag tittade för mycket på teve och att jag kunde få fel på ögonen, det hade en expert sagt – sitt inte för nära, då får du fel på synen.
Jag fick också höra att jag inte skulle läsa för mycket, för det fanns ju annat att göra och dessutom kunde man få en massa konstiga idéer i huvudet av att läsa.
Ja, jag fick nog många idéer och utvecklade nog min fantasi när jag läste.
Kom även ihåg att Elvis var livsfarlig för ungdomen när han kom, Beatles ska vi inte prata om.
Och så har vi dataspel.
Ja, jag tror nog att det är livsfarligt.
Om du inte äter, dricker och glömmer tid och rum. Precis som för alla andra människor. Vilket på ett vis är meningen med ett dataspel, du ska tycka det är så starkt att du enbart vill fortsätta. Det ligger i människan envishet, att vilja lära sig och övervinna hinder.
Precis som människor som dansar och inte fyller på sina förråd av energi.
Annars skulle vi inte vara de människor vi är idag. Tänk på alla som idiotförklarade de som gav sig av på upptäcktsfärder och hur farligt det var.
Visst, jag har sett människor som blir beroende av olika saker – sprit, cigaretter, droger, spel. Jag har sett det mest tunga och farliga på nära håll. Men de är undantaget och det glömmer du ofta. De är den där procenten eller promillen och det är inte spriten eller spelandet som är orsaken i sig. Det är det synliga.
Det finns andra, mer djupt underliggande orsaker till ett missbruk.
Precis som om du blir dataspelsberoende. Och då menar jag riktigt beroende, inte att du faktiskt kan sitta några timmar och blir trött i ögonen och bara ska klara nästa nivå.
Och det är det som borde diskuteras och inte dataspelet i sig.
För det blir på ett vis fel fokus.
För att gå tillbaka till videodebatten, det är mer våld i vissa tecknade filmer som ungar ser idag än det var i vilda västernfilmer jag såg när jag var liten. Men det är ingenting vi diskuterar, för det är mer accepterat idag. De teveprogram som visas idag på prime time innehåller mer våld och sex på en timme än jag såg på hela min uppväxt. Bra eller inte, så är verkligheten.
Så, den enskilde har alltid sitt ansvar och sedan kan familjen eller det sociala nätverket hjälpa dig ur ett mönster. Men, en människa som har ett beroende eller blir beroende, hittar alltid vägar tillbaka – människan har vissa smarta tendenser att utnyttja luckor i systemet.
Jag ska inte smaka på det där egentligen, men bara den här gången. Det kan ju inte vara så farligt, eller hur? Och de flesta av oss, klarar det. Faktiskt är det så.
Så skyll inte på dataspelen, lika lite som på Elvis höftrullningar eller Beatles livsstil. Försök istället förstå orsaker och att det är fåtalet som blir dataspelsberoende.
Låt de som tycker det är kul kunna göra sitt utan att ha dåligt samvete.

Kommentera

