Robert Klåvus

Berättelser kan göra oss medmänskliga

Annars blir du en liten lort

Hur blir jag modig?

I höstas lyssnade jag till en kvinna som heter Lydia Cacho på bokmässan. En modig kvinna som lever under ständigt dödshot. Vad är det som driver någon att gå emot en kultur och sätta sitt liv på spel?

Lydia Cacho avslöjade en stor härva av barnprostitution i Mexiko, sitt hemland. Det gick långt upp i kongressen, bland makthavare och människor med hög status i samhället. Trots hot publicerade hon det hon visste. Rättsapparaten är dock även den korrupt och friade. Men hon fortsätter ändå kampen mot just den kultur där vissa människor tycker sig ha rätten att utnyttja andra människor svaghet. Hon och andra tar det här vidare till andra domstolar, Latinamerikas motsvarighet till Haag.

Så, hur orkar man ändå vara modig när rättsapparaten stöttar det onda och det står beväpnade män utanför din dörr och väntar? Hur orkar du varje dag när du vet att den kan vara din sista?

Jag tror faktiskt Astrid Lindgren med en enda mening prickade det i Bröderna Lejonhjärta:

Det finns saker man måste göra, annars är man bara en liten lort.

Jag brukar faktiskt återkomma till mig själv när det gäller just det. Det kan vara när jag vacklar och tänker att jag inte orkar eller inte riktigt vågar. Om jag inte vågar ta steget och prova någonting som jag vill, om jag inte vågar stå upp för min åsikt, då kan jag gå och älta det. Men ju äldre jag blir så finns det någonting hos mig som frigörs.

Jag tror det är samma sak med en kvinna som Lydia Cacho.

För det finns även ett budskap av pacifism i Astrid Lindgrens ord. För Jonatan säger att han aldrig kommer att kunna döda men samtidigt måste han göra det som är rätt.

Tänk er Nelson Mandela som kunde blivit en hatare. Att sitta i ett fängelse, att utsättas för tortyr och sedan komma ut och prata om försoning.

Det finns saker man måste göra, annars är man bara en liten lort.

För honom var det en en nödvändighet, annars kunde han själv haft blod på sina händer. Den enda vägen är via försoning och kärlek men för det, måste du vara modig nog att stå upp för det du tror på. Du måste också trycka undan det hat som bubblar inom dig, för allt det onda du har utsatts för.

Annars blir du en liten lort.

Kommentera

