Robert Klåvus

Berättelser kan göra oss medmänskliga

Varför orka ha en åsikt?

Det var någonting jag hörde inte för så länge sedan och jag började prata om demokrati, göra sin röst hörd och någonstans där stannade jag.

För, varför orka ha en åsikt?

Kan det vara så att ibland behöver man faktiskt inte behöver ha en åsikt utan man har enbart rätt att vara tyst?

I dagens samhälle är det mer och mer, känns det som, som om man nästan är tvingad in i ett åsiktssamhälle. Kan hänga ihop med alla bloggar, tags, kommentarer till tidningstexter.

Men om jag bara vill flyta med, ha kul, uppleva – kan det inte då vara så att ständigt ha åsikter dödar glädjen. Det kan vara som att dokumentera allting – ta bilder, filma – när man egentligen faktiskt ska uppleva det som är här och nu.

Det är nog en tanke jag tänkt förut men det har blivit så självklart för mig att man ska kunna diskutera.

Kan man faktiskt inte få vara enbart tyst?

Den var en ung människa som sade det här, orka inte.

Och jag tänkte på när jag var femton, hur mycket åsikter hade jag?

Jag dagdrömde, läste, åt godis, cyklade runt samhället – Skultuna – och tittade på teve och lyssnade på hårdrock. Men jag vet inte om jag hade så mycket åsikter om saker och ting. Jag var nog lite likadan, varför orka ha en åsikt?

Jag var i eran av omröstning om kärnkraft, slutet av flower power, Vietnam. Det var mycket radikalt, självklara åsikter, höger eller vänster i politiken var hett och jag… jag var nog ingenstans i det.

Var jag naiv? Ja.

Drömmande? Ja

Ibland kunde jag känna mig oengagerad och nästan lite dum, för jag hade faktiskt inget intresse av att veta hur uranstavar fungerade i kärnkraftverk eller om Palme eller Bohman hade rätt.

Jag var nog precis som det jag hörde, orka ha en åsikt.

Och jag tror att det är viktigt att jag, i det jag gör, lyssnar till det. Att inte glömma att jag har rätt att vara tyst och bara njuta och ha kul.

Då kommer nog allting annat också.

Så, orka ha en åsikt ( som nu ).

5 comments on “Varför orka ha en åsikt?

  1. Michael Karnerfors
    december 8, 2009

    Medhåll gives.

    Ett stående uttryck säger ”Opinions are like rear ends: everybody’s got one”. Jag brukar till detta göra tillägget: ”Why should I particularly interrested in yours?”

    Detta kanske låter snorkigt men det är ärligt menat: vad är det du tycker som gör just din så mycket bättre än andras att jag skulle skänka någon uppmärksamhet? Har du någon speciell anledning? Någon extra viktigt argument som gör att den extra viktig att ta en titt på?

    Tyvärr är det alltför många människor som inte har det där lilla extra som gör att man bör/vill skänka bakdelen/åsikten mens ändå envisas med att visa upp den för alla ändå.

    Själv tycker jag att man inte alltid måste ha en åsikt. Det är helt ok att säga ”I den frågan är jag inte insatt, så jag har ingen åsikt”… och inte bara OK utan snarare en förbannad skyldighet. Att ha en oinformerad, okunnig och oinsatt åsikt bara för åsiktens skull, det tycker jag är fel. Visst… man har rätt att ha åsikter om allt… men man kanske borde hålla inne med den om man har den ifrån en position av okunnighet.

    Exempel: man bör inte rösta, om man inte bekymrat sig med att säta sig in i alternativen.

    /Micke

    • tioockendroppe
      december 8, 2009

      Jag gillade opionions are…
      Det här med åsikter är intressant, för jag fick alltid höra i skolan att jag skulle låta mina åsikter komma fram – var lite tyst. Men jag hade faktiskt inte åsikter om ALLT som jag skrev. Men ju mer jag läser om olika frågor när jag blivit äldre – mliljö, ekonomi, skola, värderingar mm – så skapas uppfattningar. När jag sedan i möten får möta åsikter, blir det än mer intressant.
      Sen är det som du säger – ALLT behöver inte se dagens ljus. Jag tror faktiskt på rätten att få vara tyst.

      • Michael Karnerfors
        december 8, 2009

        Jag håller med igen: man har defintivt rätten att vara tyst… att få delegera… att få lita på att andra människor sköter det där bättre än jag.

        Då brukar åsikts-facisterna – de där som tycker att man måste ha en åsikt om allt – tycka ”Bah!!! Då får du inte komma och klaga sedan!”. Speciellt i valtider brukar man få höra det. Om det har jag dock en åsikt: skitsnack är vad det är. Självklart har jag när som helst rätt att bilda mig en åsikt, och yttra den.

        Ok ok, det finns en gråzon där: om man själv hade möjlighet att påverka genom att yttra sin åsikt, och man inte gjorde det, då kanske man förtjänar åtminsone lite pikar för att man var lat! 🙂

        /Micke

      • tioockendroppe
        december 8, 2009

        Hej!
        Ja, det är ens eget ansvar – och ju äldre jag blir kan jag inte lägga tid på mer än det som intresserar just mig. Nackdelen är väl att ju mer man läser, möter människor och ser saker inser man faktiskt att man har ett val. Ibland brukar jag tänka på Gandhi som ibland framställs som ett helgon men långtifrån var det. Men han var åtminstone ärlig med sina tillkortakommanden och valde sina strider. Sen är det lätt – som jag nu – när man har en blogg att välla ut allt man tänker på. Men det mesta här kommer handla om etik, val, medkänsla, medmänsklighet – eftersom det är det som jag brinner för.
        Sen i övrigt är jag lat. 😉
        R

      • tioockendroppe
        december 8, 2009

        Måste replikera lite till. Jag såg att du har ett intresse för kärnenergi. Det är ett ex. på ett ämne där jag inte har tillräckligt med kunskap för att debattera – om jag inte läser på. Men så har vi olika saker som vi brinner för – som i mitt fall skrivande, kultur, etik och ett synsätt som heter Appreciative Inquiry som jag använt i snart femton år. Så min gråzon är lekmannens när det gäller tex. kärnenergi och där får man ta den kunskap man har och försöka bilda sig en uppfattning – sen behöver jag inte alltid yttra den.
        R – igen

Kommentera

