Robert Klåvus

Berättelser kan göra oss medmänskliga

Självkänsla – Säg vad du VILL

Självkänsla, vad är det? Det är ju lite på modet att prata om självkänsla. Vi har Mia Törnbloms böcker och program.
Vi har livscoacher som syns lite överallt och går du ut och letar bland hemsidor så finns det många som tror sig veta.
Och det är säkert så att hos många sitter saker och ting djupare och alla förståsigpåare fyller ett syfte. Men när jag var och lyssnade på Jesper Juul för bra tag sedan, sade han en sak som fick mig att tänka till.
Det var bara en passus i det stora föredraget och det kanske försvann förbi för många.
Han sade:
Jag vill, jag vill inte och nej.
Det ger dig självkänsla att kunna säga;
Jag vill!
För många av de killar och tjejer jag mött, som jag tror har dålig självkänsla, säger att de inte vet vad de vill. De har inga mål. Vet knappt vad de vill med dagen.
Kan du få den du möter att säga vad den vill, även den enklaste sak, är mycket vunnet tror jag.
För i samma tanke slår mig alla människor jag mött som vetat vad de ville.
Och hur de många gånger lyckats helt eller delvis ta sig dit de vill. För resan är halva målet. Och misslyckas du har du i alla fall försökt. Så våga vilja, du som läser.
Jag vill inte!
För någon med bra självkänsla är det självklart att säga Jag vill inte. För hur svårt kan det vara att inte vilja, eller hur?
Skitsvårt för vissa, så jäkla svårt.
Men det är ju bara säga att man inte vill eller dra därifrån om man inte vill vara där, kanske någon säger. Men vad ska folk då tycka om mig, de kommer att snacka skit eller så frågar de inte nästa gång, om jag vill följa med.
Resonemangen kan bli långa för den som har dålig självkänsla.
Orden måste då komma från dig själv, att du inte vill. Precis som NEJ!
Att kunna säga NEJ, då blir NEJ ett riktigt NEJ.
Det tror jag alla känner igen i sig själv, utan för att den skull ha dålig självkänsla. Men det är ändå rätt skönt att kunna säga NEJ och stå för det.
Det finns självklart mer runt självkänsla men det är i alla fall en början. Ett enkelt redskap till att skapa en känsla för dig själv. Ditt eget värde.
En tro till att du duger för den du är.
För att uttrycka det ännu enklare:
Säg vad DU VILL eller INTE VILL, och skit i vad andra tycker om det.

Kommentera

Information

This entry was posted on december 4, 2009 by in Funderingar and tagged , , , , , , , , , , , .
