Robert Klåvus

Berättelser kan göra oss medmänskliga

Försäkringskassan – ett mycel av trådar som ruttnar

När jag tänker försäkring, tänker jag regler. Regler som reglerar själva regelverket – regler som blir regler för reglers skull och regleringar som reglerar alla regler som reglerats för att regler är reglerande.

Visst är det solklart?

Jag förstod att du skulle förstå.

Regler är ju ändå regler och gud förbjude att bryta mot regler.

Försäkringskassan är som ett mycel – du ser själva loggan ( svampen ) men under finns det trådar ( människor ) som löper kors och tvärs och till med blir beroende av andra trådar för att få näring.

Jag tycker synd om alla trådar ( människor ) som handlar i kläm och ruttnar för att de inte får näring. Människor som måste sluta sina arbeten, människor som måste arbeta för att de är dödssjuka, människor som blir utslagna. Oavsett vilken sida man än ser det ifrån – politiskt, socialt, ekonomiskt – måste man inse att det är fundamentalt fel någonstans – oavsett om man tror på sjukförsäkringssystemet eller inte.

För det är alltid den lilla människan, som oftast inte har kunskaper om hur han eller hon ska reda ut sin situation, som hamnar i kläm.

Och det är för mig horribelt i ett modernt samhälle. Ett humanistiskt samhälle.

Men när regler reglerar regler som regelverket skapat för att inte bli lurat, blir det in absurdum för jävligt och inhumant och det får då för stora konsekvenser för en människa – någon du kanske känner.

Det är som absurda romaner som Kafkas processen som får liv i dagens Sverige – ja, det kan nog kännas som man sitter på de anklagades bänk när man hela tiden måste försöka förklara varför man fått cancer – varför man valde att bli sjuk.

För mig handlar det om brist på humanism och rädsla för att att inte följa regelverket till pricka, som skapar en inhuman syn. Visst, det finns de som fuskar men det ska inte drabba andra oförtjänt. Och jag tror den nitiska rädslan kommer inifrån det absurda regelverket som inte tittar på individen utan på regler.

Regler som reglerar själva regelverket – regler som blir regler för reglers skull och regleringar som reglerar alla regler som reglerats för att regler är reglerande.

Det är ju självklart, inte sant?

Och de trådar som ska ge näring, de ruttnar och marken runt blir fattig.

2 comments on “Försäkringskassan – ett mycel av trådar som ruttnar

  1. Dan
    december 4, 2009

    Jag tycker det säger en del om människosynen i samhället, som du är inne på. Man utgår ifrån att människor fuskar eller vill blåsa en, istället för att utgå ifrån att människor vill göra rätt för sig och det drabbar alla.

    Medvetet naiv, och tar några smällar, det är jag hellre än att utgå ifrån att alla vill blåsa mig, vilket måste drabba det normala beteendet till slut.

    • tioockendroppe
      december 4, 2009

      Precis, det var bra sagt – hellre lite medvetet naiv ( för det betyder för mig att man också är medveten om att människor i alla lägen INTE vill gott ) för då kan jag tro på människor – vilket jag gör. Sen tycker jag allt som har med försäkringar är en djungel och jag tror på att man skulle tjäna på att göra en total översyn – för jag inbillar mig att mycket skulle kunna göras lättare och användarvänligt.

Kommentera

Information

This entry was posted on december 3, 2009 by in Funderingar and tagged , , , , , , , , , , .
