Robert Klåvus

Berättelser kan göra oss medmänskliga

Det finns bara en ras och det är människan

För några veckor sedan lyssnade jag på två män som pratade om kärlek. Emerich och Patrik heter dem.
De pratade om medmänsklig kärlek.
”Om du hjälper andra, hjälper du dig själv ” var ett av huvudbudskapen.
Jag brukar säga att om du utvecklar andra, så utvecklar du dig själv. Det är i samma andemening. För den som verkligen försökt ge av sig själv till någon annan, finns det knappast en större tillfredsställelse som människa.
Den ena av männen heter som sagt Emerich Roth. Han satt i koncentrationsläger i slutet av andra världskriget. En fasa som jag inte ens kan föreställa mig, som få kan föreställa sig. Han har mött mänsklig ondska, ansikte mot ansikte.
Och ändå predikar han kärlek.
Han fick en fråga av eleverna, om hämnd.
” Jag vet vad jag inte skulle göra. Jag hade min chans en gång, att hämnas på tre tyska soldater. Så jag vet vad jag inte skulle göra. ”
Han sköt inte, trots att han hade sin chans på hämnd.
Istället pratar han om kärlek och medmänsklighet.
Min farfar var med i kriget, i Finland. Han hade mardrömmar efteråt, blev alkoholist. Periodare. Min pappa brukade berätta hur han fick hämta honom, hur hans demoner från kriget inte lämnade honom. Han kunde inte prata om det.
Han orkade inte med sina fruktansvärda upplevelser.
” Det tog mig tio år, fysisk och psykiskt, innan jag återhämtat mig ” svarade Emerich på en fråga, om sina skador.
Mardrömmar finns ändå kvar, upplevelser finns kvar. Det är det som gör det så starkt, att Emerich övervinner upplevelser som ingen ska behöva vara med om och kan prata om kärlek.
Och det gör det viktigt att lyssna till honom. Vi upplever idag en främlingsfientlighet som växer sig allt starkare, där det okända blir det farliga. Vissa vill skapa fiender bland oss och det farliga är när vi börjar lyssna och ge dem en röst som är värd att lyssna till. Vi ser hur det här sprider sig i Europa och vi har en ekonomisk kris samtidigt. Titta på det som händer i Schweiz.
Är det någon som kan hitta likheter i historien?
Jag läste om gycklargruppen Trix som hade stoppat en främlingsfientlig demonstration av folkfronten förra året i Västerås. Genom att följa efter folkfronten och göra uppträdanden – mångkulturell underhållning – samtidigt, var det ingen som ville lyssna till det främlingsfientliga budskapet och till slut så försvann folkfronten för ingen ville lyssna till dem.
” Det finns bara en ras och det är människan, det finns bara en religion och det är kärleken ” sade Emerich.
Om vi lyssnar till det, så finns det inga fiender, bara vänner.
Människor som vi kan bemöta med respekt och omtanke. Vi lever i en värld som omfamnar oss globalt. Det är någonting som kommit för att stanna, världen har krympt. Och det innebär att vi kommer att möta många olika människor, med olika bakgrunder och har vi respekt, visar medmänsklighet och bejakar kärleken, då kommer Emerichs tankar att vinna ännu mer kraft.
3 comments on “Det finns bara en ras och det är människan

  1. Kjell Ramberg
    april 19, 2014

    Dette er bra,som alt du skriver,og i de tidene vi lever i nå trengs sånne fortellinger..Takk, Robert Klåvus, for at du har øyne og ører som kan se og høre hva som hender rundt oss,..sånne som deg trengs her.

    • Robert Klåvus
      april 20, 2014

      Och tack för sådana vänliga ord – jag tror att vi alla är avtryck, och tar intryck av världen och förhoppningsvis stannar vi ibland upp och reflekterar 🙂 Glad påsk på dig 🙂

    • Robert Klåvus
      maj 14, 2014

      Tack Kjell. Jag gillar det du själv står för, du har goda värderingar känns det som.

Kommentera

Information

This entry was posted on december 1, 2009 by in Funderingar and tagged , , , , , , , , , .
