Robert Klåvus

Berättelser kan göra oss medmänskliga

Frihet – regnbågens färger skapar nyanser

Vad är frihet?
Att ens påstå att jag skulle ha en bra förklaring vad det innebär är att ta mig vatten över huvudet. För frihet kan vara det vardagsfria till det utopiskt, filosofiskt fria och sedan har vi allt annat däremellan. När jag var liten tror jag att frihet var att kunna ta dagen som den kom. Det fanns inte samma hets i att finna måsten i allting, som idag.

Kanske ligger det i barndomen, att du på ett vis är mer fri i din tanke och samtidigt gör du allting till mer svart och vitt. Idag är det nog motsatsen, att all erfarenhet skapar fördomar men samtidigt vet jag att regnbågens färger skapar nyanser.

Men om jag skulle försöka, till mig själv säga vad frihet är, är det att kunna tänka mig själv som fri – att jag i tanke och handling skapar mig ett utrymme att manövrera mig genom de möjligheter och de hinder som uppstår i livet.

För så är livet, tycker jag.

Du kan dessutom bestämma dig för vilken inställning till frihet du har – är den en möjlighet för dig som människa att utvecklas och ta ansvar – eller, ja är den en begränsning för du bara ser viss frihet.

Ja, det finns ju faktiskt de som påstår att vi egentligen inte har någon frihet, inte ens en fri vilja, utan det finns hela tiden faktorer som påverkar oss. Jag håller både med och samtidigt inte. Den frihet som vi har, skapar vi oss – både som individer och samhälle.

Vi kan ta ANSVAR för den frihet vi har fått, oavsett vad den än står för.

Det betyder också att du i dig själv har ett ansvar att ta ansvar för dig själv, dina handlingar men även möta andras. Att möta överhuvudtaget. Oavsett vad, är det människan du möter. Och ser du den du möter som en möjlighet tror jag att du själv känner en större frihet.

En del av er som läser, kan nog tycka att det är lite naivt. Måhända. Men jag tror ändå på det. Jag har många gånger suttit med människor i kris och där jag efter lyssnat, pratat om möjligheter och att nyanser är mer än svart och vitt; just den där regnbågen. Och i de flesta fall, har det fungerat.
Visst, jag kan inte säga åt en människa som torterats, sett släktingar dödats, att livet bara har gott att erbjuda. Men jag tror, att när du upplevt ondska, kan du även uppskatta det goda – och det kan du enbart göra om du försöker sig dig själv som fri från t.ex. onda tankar eller hämndbegär.
För frihet handlar om ditt eget handlande – att du på ett vis kan slippa ha alltför stora begär eller hat. Begäret och avund begränsar din egen frihet – och till slut även andras.

För minnen finns kvar, det är frågan vad du gör av dem.
Kommentera

Information

This entry was posted on november 30, 2009 by in Funderingar and tagged , , , , , , , , , .
