Robert Klåvus

Berättelser kan göra oss medmänskliga

Digital analfabetism – skolans väg?

Vilket sätt lär du idag, och vilket sätt lär du i morgon?

Titta på länken innan du läser vidare:

http://www.youtube.com/watch?v=_A-ZVCjfWf8

En tankeställare eller är det ingen nyhet?

För vilken skola är det som vi har idag och vilken skola bör vi nå i morgon? Skolan är ärkekonservativ men den förändras – men är det tillräckligt snabbt för att vi  i Sverige ska kunna säga att vi är ledande? Jag har jobbat med att åka runt på skolor i Västerås nu i tre år och det är skrämmande hur långt efter i utvecklingen skolan ligger ( medan elever ligger ljusår fram – de kan idag vara lärarens lärare ). Det känns ibland som jag fortfarande läser om syskonen Hedenhös när jag är i vissa skolor.

I Västerås stad är vi på gång med en till en. Det är en början att få datorer  och en ingång i det digitala lärandet men sedan då? Det är när vi börjar använda det digitala mediet fullt ut som det blir ett verktyg. Jag tror faktiskt inte att det är rädsla för det digitala som gör att vi inte använder det nya medier som väller över oss utan okunskap.

Det är precis som den okunskap som leder till rasism eller andra kulturella skillnader i ett samhälle.

På ett vis är många digitala analfabeter idag och det är ren okunskap om möjligheter. Det finns de som säger att de inte har tid, att det inte har ork att lära sig allt det nya men samtidigt är det de som bromsar utvecklingen i t.ex. skolan.

Jag tror inte nämligen inte att man måste kunna allt.

Det finns faktiskt inte möjlighet till det, eftersom utvecklingen går så snabbt.

Men däremot kan du försöka ta till dig det du kan och sedan förmedla det – använda det – och utvecklas med det. När jag var liten sade min mamma att det var farligt att sitta vid teven för länge – du kunde få fel på synen, du fick huvudvärk och i vissa undersökningar så sades det att teven fördummade dig.

Jag lever fortfarande och tittar på teve – precis som mina barn och mina föräldrar.

Samma sak är det med det digitala som väller in över oss.

Jag kommer med stor sannolikhet var ännu mer digital när jag är sjuttiofem än jag är idag –  därför att samhället utvecklas åt det hållet. Idag kan jag höra hur folk säger att om jag ringer dit så ska jag trycka på en massa siffror hit och dit och det tar en evighet innan jag får ett svar.

Ja, och det kommer inte bli mindre av det.

För våra barn och mina barnbarn kommer det att vara en vardag.

Och där kommer lärandet in. Skolan ligger i bakvatten just nu, rejält. Vi som vill slå oss för bröstet och säga att vi har världens bästa skola. Nej, vi är inte där, men vi kan bli. Men det är någonting som måste bestämmas högt uppifrån – vilken väg vi ska gå och nästan peka med hela armen.

För utanför pekas det inte med hela armen, där springer hela kroppen mot den nya tiden. Vare sig du vill eller inte, vare sig skolan vill eller inte.

Kommentera

Information

This entry was posted on november 30, 2009 by in Funderingar and tagged , , , , , , , , , , , , .
