Robert Klåvus

Berättelser kan göra oss medmänskliga

Det här jävla samhället – den universella livserfarenheten

Egentligen hade jag tänkt skriva om handboll men så fick jag ett samtal när jag satt mig ner – och det fick mig att tänka på generationsskillnader.

Skapas generationsskillnader genom livstempot och den universella erfarenheten och inte i uppväxten – din miljö?

Hm, vad menar jag?

Jo, samtalet sade – det här jävla samhället, glöm inte bort oss som gått i pension, man kan inte låta bli att engagera sig i miljö och annat, och så det här jävla internet men glöm inte bort oss.

Sant, glöm inte bort dem.

De som faktiskt sitter med en kunskap över tiden, som kan se skillnader och nyanser i tiden och som levt ett liv – det liv som du lever nu.

I gamla kulturer var de äldre de visa, de som rådfrågades men i och med att klockan snurrar snabbare kan man säga:

De hänger inte med, de förstår inte, det är nya tider.

Ja, det är alltid nya tider men en sak förändras inte – den inre människan. Jag tror vi är samma människa som levde på den gamla grekernas tid, det är livstempot som förändras.

För vi lever hela tiden i samma dilemman – familj, kärlek, barn, gamla föräldrar – för att nämna några saker. Det är den universella erfarenheten – den som alla kommer uppleva. Det förändras inte med internet, längre arbetsdagar och stress. Se gamla grekiska dramer, se Shakespeare. Läs Coelho. Det finns universella erfarenheter du kommer att gå igenom – oavsett tid och rum.

Och där kommer livstempot in.

För det finns någonting hetsigt i det vi gör – och det behöver inte betyda bra bara för att vi gör mer eller tar in mer information. Det blir kvantitet istället för kvalitet kanhända.

Och vi kan glömma bort grunden inom oss själva.

Kärleken till dig själv och andra.

Och där tror jag den äldre kan vara en sanningssägare, jag tror det behövs – för att vi inte ska förlora oss i vansinnig storhet om tiden vi lever i.

Det är universellt att bli kär, känna kärlek, vara avundsjuk och ledsen.

Jag tror det är mer livstempot som skiljer oss åt idag än andra skillnader – i alla fall när det gäller generationer. Hur uppfattar vi tiden?

Jag kan känna skillnaden när jag kommer hem till mina föräldrar.

Tempot är lugnare – men det har det alltid varit, även när jag växte upp. Och det var ännu långsammare när jag som tonåring bodde hos min morföräldar i Norrland under några månader när jag skulle bli stor författare.

När jag satt på övervåningen av deras hus hörde jag hur tiden tickade genom den stora köksklockan, dess pendel som spred ljudet genom huset.

Nej, låt dem berätta – och lyssna till det du kan ta till dig av den universella erfarenheten.

För DEM har levt det liv du lever idag – sedan måste du alltid göra ditt VAL.

Kommentera

Information

This entry was posted on november 28, 2009 by in Funderingar and tagged , , , , , , , , , .
