Robert Klåvus

Berättelser kan göra oss medmänskliga

” Att ligga i teve är bra för karriären ” – tolvåriga jagets värld

När ska vi tröttna på doku-teve?

Ibland känns det som om marknaden borde bli mättad – i alla är jag det. Jag går oftast från teven när det är ensam mamma, bonde, sång och dansBkändistävling – det känns som någonting gammalt som bara är olika former men ändå är detsamma.

” Att ligga i teve är bra för karriären ” läste jag någonstans och då tänkte jag, vilken karriär?  Det är ändå dig själv du exponerar och det är dig själv du sårar.

Ja, nu vet jag att dessa människor inte tänker så – det kommer sedan alltid efterkloka kommentarer – jag skulle inte gjort så idag, jag skulle inte valt silikonbröst, jag skulle inte… – men det skapar ändå en bild av dig.

Men det handlar jättemycket om självkänsla.

Med god självkänsla försöker du göra goda val för sig själv – ja, först måste du göra val överhuvudtaget om du ska få god självkänsla. Jag lyssnade till Jesper Juul som sade tre viktiga saker

Jag vill

Jag vill inte

Nej

De tre sakerna är de viktigaste för självkänslan. Även när jag tagit mig några öl eller ett par glas vin.

Det är lite sorgligt att se Baren-Meral och Någon Christian hamna i rubrikerna om vilken som är den bästa dokusåpan. Och?

Lite är det som om dessa deltagare stannar i utvecklingen vid tolv års ålder och kommer inte längre i sin utveckling. Där finns fortfarande jagets storhet men samtidigt ser du inte din omvärld. Kombinera det med en dålig självkänsla och du har nog många typiska dokusåpadeltagare.

Och så har vi dessa bolag som exploaterar dessa människors tävlan efter fame – i några minuter och när du stänger dörren så kommer den totala tomheten – för det blir sorgligt nog kanske den bästa tiden i deras liv.

Nej, jag tror mer på den där kärleken som ger en god självkänsla. Det är som jag sade till några igår, som hade en konflikt.

” Vilka duger för de dem är? ”

Några oförstående blickar.

” Ni. ”

 

Kommentera

Information

This entry was posted on november 26, 2009 by in Funderingar and tagged , , , , , , .
