Robert Klåvus

Berättelser kan göra oss medmänskliga

Min väg, min vilja

Hur mycket hänger inte på vår egen vilja; att våga, att förändras, att fatta beslut. Mycket av det kommer utifrån vår egen vilja. Och då pratar jag inte om den fria viljan utifrån något filosofiskt eller religöst perspektiv. Utan enbart där du vinner en kamp med dig själv, att vilja mer än du tex. orkar.

Jag var på handboll igår och såg min egen dotter spela. Hon fick mycket stryk. Men det roligaste att se är när hon reser sig efter femte, sjätte gången hon åkt i golvet och ler. Jag ser en liten djävul som växer i hennes vilja, att hon ska fan inte ge sig.

Det är vilja.

Jag såg en gammal man häromdagen, säkert över åttio år, komma på rullskidor. Det gick inte fort, rörelserna var långsamma. Men det fanns någonting fantastiskt att iaktta honom under en halv minut. Just den där sköna känslan att han på ett vis övervinner en kamp mot sitt eget åldrande, att han ska göra det han själv vill. Och det kan bara komma inifrån en egen vilja. Människor behöver inte ha handikapp eller sjukdomar bara för att finna den viljan. Ibland känns det som om det är lätt att fokusera på människor med större livsöden än andra.

Men DU och JAG har vårt öde, och därmed vår vilja.

Det är bara frågan, var vi gör av den. Det är ibland lätt att bara lägga sig ner och skita i allt – det gör jag ibland. Men det är hur snabbt vi reser oss och bestämmer oss för att styra vår egen vilja, som visar vilken väg vi tar.

Med MIN vilja, blir det MIN väg.

Information

This entry was posted on november 25, 2009 by in Funderingar and tagged , , , , , , .
