Robert Klåvus

Berättelser kan göra oss medmänskliga

Var nöjd med allt som livet ger

Jag har ibland förundrats över alla program som ska göra om. Det är inredning, riva hus, bygga nytt till att bygga om dig själv som människa, både invändigt och utvändigt.
Är det någon som är nöjd med det den har?
Ja, vilken spegel ska jag titta i för att vara nöjd?
För jag tror inte att det är bilden inte av dig själv du ser utan det möter varje dag genom media – vart vi än vänder oss kommer alltid nya bilder, impulser. Och det gör dig mindre nöjd med din egen spegelbild.
Jag menar, till det kommer alla Top model, titta hur den kändisen lever och bor, styla dig själv med det senaste, hitta din självkänsla och så har vi alla bloggar om mode och inredning.
Herregud, det är översvämning.
För mig är det här ett lyxproblem. I människan finns, tror jag, en känsla av att hela tiden söka efter någonting annat. Det ligger i vår natur. Men när vi får tid eller pengar över, finns det alltid något problem som måste lösas. Om det inte finns ett problem, skapar vi det.
Och det är det som alla dessa program fokuserar runt (och skapar en marknad till alla som sponsrar programmen). De har vänt vår upptäckarlusta till vårt inre och yttre och använder det mot oss.
För kan vi inte längre utforska nya världsdelar, kan vi hitta annat som driver vår nyfikenhet. Och dessa program skruvar till det vi inte är nöjda med.
Så, vilken spegel ska jag titta i för att vara nöjd?
Finns den spegeln?
Jag tror nämligen det finns många som är nöjda både med sig själva och det som är runtikring – egentligen – men trycket av att göra om skapar även bilder av ”det bästa möjliga ”. För vem vill inte känna sig extra fräsch eller ha det där lite överdrivet lyxiga?
Björnen Baloo sjunger i Djungelboken, var nöjd med det som livet ger.
För mig finns en stark sanning i det.
På bara några dagar har jag träffat människor som drabbats av livshotande sjukdomar. Det förändrar tankesättet, skapar ödmjukhet och det tror jag även minskar din girighet till att förändra mer än det som är nödvändigt.
Jag tror du då blir lite mer nöjd över att bara få vara och njuta av det som ögonblicket ger. För jag vill nog kunna le utan att huden spricker eller stramar åt så att det inte syns att jag ler.
Jag vill nog även kunna sjunka ner i min nedsuttna läsfåtölj, och ta den bok jag läser för tillfället och bara njuta och vara nöjd med det som livet ger.

Information

This entry was posted on november 24, 2009 by in Funderingar and tagged , , , , , .
