Robert Klåvus

Berättelser kan göra oss medmänskliga

underbara barn – alla vinnare – om skolan vill

Mitt jobb är det bästa du kan tänka dig. Jag får arbeta med min hobby – skrivande. Jag får lära barn och vuxna hur det kan skriva, vad de bör tänka på och hur kul det kan vara.

Idag är jag på en skola där barnen har måndag. De som jobbar i skolan förstår nog vad jag menar. Det ska pratas av sig lite innan det är dags för arbete – men det ärkul för de gör tidning. Vilken energi det är. Puls. Glädje. Det är precis som Ann Bamford skriver, det kreativa arbetssätt som ger tillbaka så mycket mer – men det kan även vara slitigt för du måste släppa taget lite för att vinna.

Men i längden skapar det vinnare, av alla.

Därimellan var jag på en annan skola och höll ett föredrag inför sju killar. Alla utplockade för att de inte passar i vanlig grupp. Jag blir beklämd, de är redan straffade. Precis som Patrik Pelosio sade – han var någon som blev utpekad som värsting och det var bilden som andra fick. Skolan fostrar värstingar genom att de inte kan hantera – genom att inte ge kärlek utan straffar istället.

Men jag såg enbart sju vilsna själar som ville att någon skulle ge dem beröm. Det fick dem , av oss. För de är vinnare om de bara får någon att tro på dem.

Information

This entry was posted on november 23, 2009 by in Funderingar and tagged , , , , , .
