Robert Klåvus

Berättelser kan göra oss medmänskliga

Den positiva skolan – sluta om du gnäller

Ibland undrar jag om det är alldeles för lätt att hitta felen med skolan – alla brister, alla problem.

Det känns så.

Jag läste någonstans alldeles nyss om att det var bra att man lyfte problemen. Jaha.

Vad är det som är bra då? Ja, i skolan. Massor. När jag är ute och föreläser brukar vi till slut fylla en hel tavla med bra saker. Några saker är lärare, kompisar, maten, raster, ämnen. Listan kan bli lång. För när man börjar tänka efter finns alltid bra saker. Som idag, en kille som sade att han FAKTISKT tyckte matten var kul. Oj, de andra tittade på honom men han stod på sig.

Och det är så, inte förrän du uttrycker dig – inte förrän du öppet våga ta ståndpunkt – då har du gjort ett val. För då finns det andra som faktiskt kan hålla med om eller säga emot men du kan ändå stå för det du tycker och förklara varför. Visst, det finns de som inte behöver ropa ut till hela världen vad det tycker och gör ändå men för många är det viktigt att ha en ståndpunkt som andra vet om. En positiv ståndpunkt.

Ibland kan jag bli trött på att höra alla fel som finns i skolan.

Det är underbart att möta Alla ungar som faktiskt vill  någonting. Jag har i tolv år arbetat med att lyfta det positiva med skolan. Och det kan vara provokativt. Jäkligt provokativt. För folk går på knäna och så kommer jag och säger, vad är positivt?

Och då får du faktiskt gå till sig själv, varför du valde att jobba inom skolan.

För mig finns, hårddraget, två kategorier människor. De som ser problem, de som ser möjligheter. Jag vet vid det här laget att jag är någon som ser möjligheter. Och i skolan är det viktigt. Om du valt att arbeta i skolan och hela tiden hittar fel, då kanske du ska byta yrke. Ja, byt, för du har ingenting där att göra. Det skolan behöver är människor som ser möjligheter, inte problem.

Information

This entry was posted on november 23, 2009 by in Funderingar and tagged , , , , , , , , , , , .
