Robert Klåvus

Berättelser kan göra oss medmänskliga

Björklund – vem är svensk?

Jan Björklund råkade halka med sin tunga under kongressen för FP. Om Zlatan. Om att vara svensk eller invandrare. Men är det så jäkla lätt? Jag menar, jag är invandrare av andra generationen men det ” syns ” inte. Och jag hade en intressant diskussion om det här – att vara finlandssvensk – jag är faktiskt ganska stolt över var mina rötter kommer ifrån.

Jag såg Sissela Kyle diskutera patriotism på Skavlan – återigen ett känsligt ämne. Får du vara stolt över någonting alls i Sverige? Jag jobbar själv med inkludering, i områden där det finns många nyanlända. Och jag hade en diskussion med en kvinna som sade att ni svenskar är konstiga, ni vågar inte ens sjunga nationalsången för då tror ni att ni är rasister.

Det är inte alltid lätt att balansera på den där linan, om vad som är rätt eller inte. Visst, jag är globalist, egentligen tycker jag att vi kan ta bort landsgränser och skapa en gemensam värld med liknande värderingar. Kanske det kommer med att världen krymper allt mer. Men det är nog några hundra år bort. Innan dess så måste vi hela tiden slåss mot alla fördomar  – våra egna och andras ( oftast omedvetna ) för att skapa förståelse. För i grunden är vi som Emerich Roth säger, en och samma, oavsett religion, kultur och utseende. Så svaret på frågan är nog hur betraktaren ser på sig själv och sin omvärld – och det kan bara Jan Björklund svara på själv.

Information

This entry was posted on november 22, 2009 by in Funderingar.
