Robert Klåvus

Berättelser kan göra oss medmänskliga

Dröm om miljoner

Jag brukar återkomma till drömmar – drömmar som du bär med dig, fantasier som kan bli verklighet, mål som du vill försöka uppfylla. Einstein sade en gång: Fantasi är viktigare än kunskap.

Och utan fantasier skulle vi inte vara de vi är.

Jag såg ett program en gång om hur våra tidiga förfäder överlevde genom sin fantasi. De vandrade genom ett torrt landskap men någon av dem kom på att om de gjorde litet hål i en kokosnöt och fyllde med vatten, sedan grävde ner den en bit ner i marken, kunde de plocka upp det på vägen tillbaka.

Det är fantasi, för att överleva.

Idag har många drömmar om drömvinsten. Ett antal jag mött den här veckan har sagt, jag brukar inte spela men i helgen ska jag göra det. Och då är det kul att fråga, vad skulle du göra om du vann? Det blir fantasier om hus, resor, ge bort pengar och en massa annat. Och det är bra.

För alla är medvetna om att det är en mikroskopisk chans att vinna, så det är ok att faktiskt i några minuter få fantisera, drömma, om det. Men vem vet, kanske någon av dem är mer än drömmare efter helgen…

Information

This entry was posted on november 21, 2009 by in Funderingar.
