Robert Klåvus

Berättelser kan göra oss medmänskliga

Det viktiga är inte det du säger utan det du gör

Det finns en sak som ofta kommer tillbaka i min tanke. Kanske beror det på det yrke jag har haft, som lärare. Men mer vad jag har lärt mig som människa.

Det viktiga är inte det du säger utan det du gör

I livet träffar du på många människor som pratar, som säger de bästa sakerna till dig men som inte alltid agerar därefter.

Ett av de bästa ex. är väl politiker som lovar visst men många gånger inte håller det eller ändrar till någonting liknande de sade och sedan påstår att de uppfyllt sitt löfte.

För mig har det med ålder blivit en allt starkare sanning att det jag säger har inte lika stor betydelse som det jag gör. På ett vis måste jag ju faktiskt stå för den jag är.

Det viktiga är inte det du säger utan det du gör

I skolan kan jag se hur barn gör så mot varandra, säger visst och agerar på annat vis. ( Du är min bästa vän… ) Det har ju att göra med att deras känslomässiga utveckling inte har kommit tillräckligt långt och de vet inte hur illa de gör mot sina kompisar.

Men det här gäller även vuxna. Hur vi agerar mot varandra. Jag skrev om ärlighet för ett tag sedan, om ärlighet inifrån dig själv. Ärligheten kommer för mig fram i hur jag är mot andra och då även mot mig själv. Jag kan hela tiden ha undanflykter och förklara att jag inte kan uppfylla mina löften eller så säga, att jag har ångrat mig.

Det sista är mer ärligt. Är vi ärligt nyfikna och tycker om den vi möter, räcker handlingen mer än tusen ord.

Det viktiga är inte det du säger utan det du gör

En gång när jag låg på akuten för många år sedan kom en vän och hämtade mig. Jag hade inte ringt utan han hade hört det och kom bara dit för att se hur det var. Egentligen behövdes inga ord, det var handlingen som räknades.

Jag hoppas jag själv kan vara och är sån.

Information

This entry was posted on november 20, 2009 by in Funderingar.
