Robert Klåvus

Berättelser kan göra oss medmänskliga

Det är svårt att vara modig när du bara är ett mycket litet djur.

Det är från Nalle Puh, tror det är Nasse som säger det.

Hur blir du modig?

Och vad är mod?

Jag tror inte mod är någonting du kan definiera förutom för dig själv. Du kan titta på andra, beundra andra, se upp till andra – och tänka att de är modiga. Men ditt eget mod kan du enbart definiera för dig själv.

Mod kan vara att ringa ett samtal, att hoppa fallskärm eller faktiskt säga en bra sak till någon. En bra sak, att säga det, är det verkligen modigt? Ja, för mig är det det. För vi matas hela tiden av kritiska bilder och att då faktiskt visa att man tycker att någon gjort eller sagt någonting bra, är för mig modigt. När jag var yngre hade jag svårt att berömma, eller ta beröm. Men så började jag jobba med två giganter, Folke och Maj-Britt och de lärde mig att vara modig med beröm.

För det får andra att växa. Ja, ärligt beröm som kommer inifrån. Inte falskt, smickrande beröm eller sånt som har en baktanke – utan det där du verkligen menar det du säger.

För mig är det mer modigt än att säga dumheter, att ge sig på någon för att man tycker den har fel. Det är inte mod, det är oftast för att bevisa sig själv som duktig.

Så, var modig och ge andra beröm. Börja nu, idag, nu, när du läst.

 

 

Information

This entry was posted on november 20, 2009 by in Funderingar.
