Robert Klåvus

Berättelser kan göra oss medmänskliga

IDA blir kvar – att lägga pussel

För de som inte vet det arbetar jag i ett projekt som heter IDA. Det är projekt som nu blir permanent och det är underbart att en kommun vågar satsa på någonting som gett bra resultat. Det har pratats så mycket om den svenska skolan och ofta lyfter man fram skräckex. IDA är motsatsen. Visst, jag är färgad av att jag jobbar med det men då kan jag luta mig mot siffror som visare att trivsel ökat, sjukskrivningar minskat, måluppfyllelse ökat.

Det är ett projekt som är unikt i Sverige vill jag påstå.

Varför?

För att det är innovativt och där tre ben samarbetar – språk, familj och passion. Jag är en del av passion och min del är media och skrivande. Jag driver en tidning på nätet. Men jag är bara en av många delar och det är det som är styrkan. Det är som ett pussel av fantastiska människor och insatser som gör det här. Att se socionomer inne i skolan, att arbeta med modersmål under dagtid, att ge barn drömmar när de får utöva dans, drama eller musik; att uppleva musikaluppsättningar, tjejgrupper och killgrupper som diskuterar livet eller sin vardag. Det finns så mycket i det här som blir en helhet.

Och samtidigt blir aldrig arbetet färdigt. Vi får pussla och pussla och när  man lägger stora pussel får du ha tålamod men vad nöjd du är för en stund när du får ihop bilder. Så är IDA. Läs mer http://www.idasidan.se under fliken IDA men läs även alla underbara artiklar från barn och ungdomar i Västerås.

Information

This entry was posted on november 16, 2009 by in Funderingar.
