Robert Klåvus

Berättelser kan göra oss medmänskliga

Take a look at dig själv

Har bläddrat i en bok som heter Take a look at dig själv. Det är en bok som mitt arbetslag ( passionslaget, vilket underbart namn ), har köpt in.

Den innehåller värderingsövningar och tankeexperiment. Fastnade lite för hur vi kan lägga bilder av positivt och negativt på varandra. Om du säger någonting negativt varje gång du tex. nämner en annan nationalitet, väldigt subtilt, och sedan ser hur du kan påverka människors attityder.

Det är väldigt lätt att bli påverkad av sådana små små små saker. Umgås du med människor som mer ser positivt då får du kraft av det, umgås du med människor som är negativa – ja, självklart är det svårt att värja sig.

Jag lyssnade en gång på Tomas Fogdö. Skidåkaren som bröt ryggen. Han fick ju höra av många att han aldrig skulle kunna leva ett fullgott liv. Till slut bestämde han sig för att ta rygg på de positiva och strunta i de negativa.

Detsamma är det för mig. Jag skiter många gånger i de negativa, för vad har de att erbjuda mig – förutom en spiral neråt? Jag kan lyssna men jag behöver inte hålla med, för det finns så mycket som är mer värt än det som någon anser vara fel eller jobbigt. Visst, jag har mina stunder jag med men va fan…jag lever bara en gång, och varför ska jag då gräva ner mig i det som inte fungerar.

Boken tar även upp om alla har lika värde.

Fundera på följande.

 

Om några kommer in skadade, vem väljer du först?

Ljus eller mörk

Gammal eller ung

Rånare eller polis

Hitler eller Astrid Lindgren.

Har alla människor lika värde, som många säger…?

SÅ, take a look at dig själv…

Information

This entry was posted on november 15, 2009 by in Funderingar.
