Robert Klåvus

Berättelser kan göra oss medmänskliga

Efter Tanken eller Ice cold in Alex eller själen hinner ifatt din eftertanke

Sitter och lägger upp lite nytt på idasidan och min hemsida, Och då slår det mig, när jag skriver, om att allting ska ske så snabbt. Jag kommer ihåg när jag var liten, tonåring, och jag väntade på att söndagstidningen skulle komma.

Det fanns inte så mycket att göra. Jag kunde cykla till kiosken och tidningen hade inte kommit än. Jag väntade, som flera andra. Den skulle kanske komma tolv men var försenad. Men till slut, då var den där och jag cyklade hem med tidningen och läste.

Idag kan jag en söndag gå ut på nätet och titta och läsa, jag behöver inte vänta. När jag jobbar med tidning, ser jag fördelen med att det går snabbt.

Jag kan sätta mig vid teven, och nyheter rullar – allt från nyhetssändningar till textteve.

Och jag undrar, är det bättre?

Carlsberg har en slogan, worth waiting for…( har förresten sett filmen – Ice cold in Alex –  som är originalet till den slogan ). För idag behöver jag inte alla gånger vänta, längta, önska.

Ice cold in Alex

Jag kan åka iväg till Ica på morgonen, jag kan få tag i det jag vill ha nästan omedelbart, jag kan beställa via nätet.

Och jag undrar, är det bättre?

Vi pratar om stress. Inte den stress som finns på jobbet utan den stress som gör att det hela tiden måste finnas någonting där för oss. Var finns eftertanken? Ett bra ord.

Efter Tanken.

För Efter Tanken kan du agera eller göra. Jag tror att många glömmer just det, att stanna upp och tänka – inte för att man inte vill utan för att det hela tiden finns saker som flödar, en del kallar det måsten. Ge fan i alla måsten ibland, sätt dig ner och ta en öl ( worth waiting for ) eller som jag, ett glas saft och ägna dig åt Efter Tanke.

Kanske upptäcker du någonting du inte tänkt förut. Själen hinner ifatt din Eftertanke.

Information

This entry was posted on november 15, 2009 by in Funderingar.
